Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z 15 października 2024 r., nr DD8.054.8.2024, będącym odpowiedzią na interpelację poselską nr 4923, odniósł się do niektórych kwestii związanych z ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT).
Przedstawiciel resoru finansów odpowiedział na następujące pytania, które zadano w interpelacji poselskiej.
Czy Ministerstwo Finansów planuje zmiany w legislacji lub wydanie interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego dotyczących art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a updop, w ten sposób, że zostanie doprecyzowane, iż korzystanie z faktoringu nie pozbawia podatnika prawa do estońskiego CIT?
Przedstawiciel resortu finansów poinformował, że Ministerstwo Finansów rozważa wprowadzenie zmiany polegającej na nieuwzględnianiu w limicie przychodów, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 updop (jeden z warunków stosowania estońskiego CIT), przychodów z wierzytelności zbytych na rzecz instytucji finansowej, której przedmiotem działalności jest świadczenie usług finansowych polegających na odpłatnym nabywaniu wierzytelności, z wyłączeniem przychodów ze zbycia wierzytelności uprzednio nabytych przez podatnika.
Czy zdaniem Ministerstwa Finansów korzystanie z faktoringu pozbawia podatnika możliwości wyboru estońskiego CIT?
W odpowiedzi na interpelację zwrócono uwagę, że sam fakt korzystania przez podatnika z usług faktoringu nie pozbawia go prawa do wyboru opodatkowania estońskim CIT. Przy czym Ministerstwo Finansów dostrzega problem polegający na tym, że jeśli przychody podatnika z tytułów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 2 updop stanowią 50% lub więcej wszystkich przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, wówczas nie będzie mógł on skutecznie wybrać opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W przypadku zaś podatników, którzy są już opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek naruszenie warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 updop, zgodnie z treścią art. 28l ust. 1 pkt 3 updop, skutkuje utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem roku podatkowego, w którym przychody z tytułów wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 updop stanowiły 50% lub więcej przychodów z działalności, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.
Jednocześnie w aktualnym stanie prawnym brak jest podstaw do różnicowania na gruncie art. 28j ust. 1 pkt 2 updop przychodów z wierzytelności w zależności od rodzaju faktoringu.
Czy zdaniem Ministerstwa Finansów podstawą podatku płaconego przez wspólników spółki opodatkowanej estońskim CIT powinna być kwota zysku wypłacanego po opodatkowaniu ryczałtem?
Przedstawiciel resortu finansów stwierdził, że przychodów uzyskiwanych przez osobę fizyczną z tytułu wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania estońskim CIT nie pomniejsza się o kwotę należnego ryczałtu od dochodów spółek. Wynika to z tego, że zgodnie z art. 30a ust. 19 updof wspólnik ma prawo do pomniejszenia zryczałtowanego podatku od tych przychodów o część należnego ryczałtu od dochodów spółek.