Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 24 kwietnia 2025 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 23.04.2025 r., godz. 14:56 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 305.205 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2025
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
15
7
8
9
10
11
12
13
16
14
15
16
17
18
19
20
17
21
22
23
24
25
26
27
18
28
29
30
pomoce podatnika

Atestacja sprawozdań zrównoważonego rozwoju - odpowiedź Min. Fin. na interpelację poselską

Źródło: Redakcja zeszytów metodycznych rachunkowości | 18.11.2024

W Sejmie RP trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 726), którego celem jest nałożenie na wybrane jednostki oraz grupy kapitałowe nowego obowiązku w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, tzw. raportowania ESG. Ponadto projektowana regulacja nakłada obowiązek atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, tj. wykonanie przez biegłego rewidenta usługi atestacyjnej obejmującej przeprowadzenie określonych procedur zarówno w zakresie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oraz sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej.

W dniu 19 września 2024 r. do Ministerstwa Finansów wpłynęła interpelacja poselska (nr 4950) w sprawie raportowania ESG. Osoba pytająca wskazała, że w toku prac nad projektem ww. ustawy do projektu dodano art. 13 o treści, która może prowadzić do nierównego traktowania małych i średnich spółek audytorskich i narażać na zbędne koszty spółki giełdowe. Wedle pytającego obecna treść przepisu sprawia, że zamiast przeprowadzenia otwartego procesu wyboru (np. przez radę nadzorczą) podmiotu, który na najkorzystniejszych dla spółki warunkach przeprowadzi atestację sprawozdania ESG, do wykonania tej usługi wybrana zostanie firma audytorska, z którą spółka ma już zawartą umowę na przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego. W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy zaproponowana przez Ministerstwo Finansów metoda wyboru podmiotu dokonującego atestacji sprawozdania zrównoważonego rozwoju nie ograniczy szans konkurencyjnych na rynku?

2. Czy prawdziwa jest teza, że mając na uwadze obecną strukturę rynku usług audytorskich, największym beneficjentem proponowanej regulacji będą największe firmy audytorskie z tzw. wielkiej czwórki?

W odpowiedzi z 14 października 2024 r. na ww. interpelację Minister Finansów wyjaśnił:

"(...) Zgodnie z zaproponowanym w projekcie ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (...) rozwiązaniem, wyboru firmy audytorskiej do atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju będzie dokonywał organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa będą stanowiły inaczej (art. 1 pkt 26 projektu – zmiana art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Będą to zatem analogiczne zasady jakie mają miejsce obecnie odnośnie wyboru firmy audytorskiej do badania sprawozdania finansowego.

Przepis art. 13 projektu – będący wynikiem uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji publicznych, daje możliwość zawarcia na rok obrotowy rozpoczynający się przed dniem wejścia w życie ustawy, umowy o atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju z firmą audytorską wybraną do badania sprawozdania finansowego danej jednostki. Należy podkreślić, iż jest to jedynie możliwość dla jednostki, a nie zapis mający charakter obligatoryjny. Natomiast odnośnie umów o atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, przepis stanowi, że atestacja może się odbyć na podstawie takiej umowy pod warunkiem, że wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia atestacji nie dokonał kierownik jednostki. Przy czym, w tym przypadku, tj. umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, nie ma znaczenia, czy umowa została zawarta z firmą audytorską, która bada sprawozdanie finansowe jednostki, czy też z inną firmą audytorską.

Mając na względzie przejściowy charakter tego przepisu – dotyczy on jedynie jednego roku obrotowego oraz – odnośnie umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy – dowolność w zakresie wyboru firmy audytorskiej do atestacji (jedynym zastrzeżeniem jest aby wyboru tego nie dokonał kierownik jednostki), brak przesłanek jednoznacznie wskazujących, iż przyjęte rozwiązanie mogłoby mieć istotny wpływ na konkurencyjność rynku firm audytorskich świadczących usługi odnośnie atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

Jednoczenie informuję, iż Ministerstwo Finansów nie prowadziło analiz odnośnie struktury rynku firm audytorskich mających zamiar świadczyć usługi w ramach atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, jednakże należy zauważyć, iż proponowane przez nas regulacje gwarantują wszystkim firmom audytorskim jednolite zasady i warunki w zakresie świadczenia usług atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju".

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.