Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów pismem z 1 października 2024 r., nr DD8.054.6.2024, udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 4574 w sprawie obowiązków podatników ryczałtu od dochodów spółek. Ustosunkował się do dwóch zagadnień.
1) Status spółki z o.o. powstałej z przekształcenia jednoosobowej działalności
Czy spółka z o.o. powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej dla potrzeb rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest uznawana za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności czy też należy analizować jej status jako małego podatnika?
Przedstawiciel resortu finansów stwierdził, że spółka z o.o. powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej na gruncie rozdziału 6b updop nie powinna być uznawana za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej.
Dodajmy, że rozstrzygnięcie, czy podatnik jest podmiotem rozpoczynającym działalność, czy też nie, ma decydujące znaczenie przy ustaleniu stawki ryczałtu od dochodów spółek. W przypadku podatnika rozpoczynającego działalność (oraz małego podatnika) estoński CIT płacony jest według stawki w wysokości 10% podstawy opodatkowania. Natomiast pozostali podatnicy płacą estoński CIT według stawki w wysokości 20% podstawy opodatkowania.
2) Kalkulacja średniego miesięcznego wynagrodzenia
Czy dokonując kalkulacji średniego miesięcznego wypłacanego przez podatnika wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28m ust. 4 pkt 1 updop należy również uwzględniać pracowników nieuzyskujących żadnego wynagrodzenia?
W odpowiedzi na to pytanie, przedstawiciel resortu finansów stwierdził, że w jego ocenie osoba fizyczna, która nie otrzymała w poprzednim miesiącu żadnego wynagrodzenia od podatnika ryczałtu od dochodów spółek (np. pracownik przebywający na bezpłatnym urlopie) z tytułów wskazanych w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 updof nie powinna być uwzględniana w kalkulacji średniego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28m ust. 4 pkt 1 updop. Podczas kalkulacji średniego miesięcznego wynagrodzenia należy wziąć pod uwagę iloraz sumy wynagrodzeń wypłaconych przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 updof oraz osób fizycznych, na rzecz których takie wynagrodzenie zostało faktyczne wypłacone.
Przypominamy, że opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek, zwanym estońskim CIT, podlega m.in. dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków). Przez ukryte zyski rozumie się tu świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem bezpośrednio lub pośrednio jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem. Jednocześnie ustawodawca określił, jakich świadczeń nie zalicza się do ukrytych zysków. Stosownie do art. 28m ust. 4 pkt 1 updop, do ukrytych zysków nie zalicza się wynagrodzeń z tytułu umowy o pracę, z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 7, 8 i 9 updof (tj. m.in. wynagrodzeń otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, wynagrodzeń z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, wynagrodzeń uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze) oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej - w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułu ww. wynagrodzeń, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Średnie miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej.