Wydawnictwo Podatkowe
wtorek, 3 grudnia 2024 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 2.12.2024 r., godz. 13:46 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 119.996 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
grudzień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
48
1
49
2
3
4
5
6
7
8
50
9
10
11
12
13
14
15
51
16
17
18
19
20
21
22
52
23
24
25
26
27
28
29
01
30
31
pomoce podatnika

Odpowiedź na interpelację w sprawie dodatku motywacyjnego

Źródło: Redakcja serwisu budżetowego | 19.09.2024

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej udzieliła odpowiedzi na interpelację poselską nr 3964 w sprawie dodatku motywacyjnego.

W odpowiedzi tej wyjaśniono, że:

"(...) Rada Ministrów przyjęła cztery programy, na mocy których prawie 200 tysięcy pracowników samorządowych będzie objętych wsparciem i otrzyma dodatki motywacyjne w wysokości 1000 zł brutto w latach 2024 – 2027. Programy te to:

  1. "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024–2027"
  2. "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024-2027"
  3. "Dofinansowanie wynagrodzeń rodzin zastępczych zawodowych i prowadzących rodzinne domy dziecka na lata 2024-2027"
  4. "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024–2027"

Poniżej przedstawiam kwoty, które będą przekazywane na realizację 4 rządowych programów dot. dodatków.

Łączna kwota środków przeznaczona na wypłatę dodatków motywacyjnych w ramach rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń w postaci dodatku motywacyjnego oraz kosztów składek od tych wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2024–2027" w całym okresie jego realizacji wynosi 2 079 200 000 zł, z tego w roku 2024 przeznaczono 231 400 000 zł, zaś w kolejnych latach planuje się przekazanie: w roku 2025 – 539 300 000 zł, w roku 2026 – 615 900 000 zł, w roku 2027 – 692 600 000 zł.

Kwota środków przeznaczona na realizację rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024–2027 w całym okresie jego realizacji wynosi 6 721 400 000 zł, z tego w roku 2024 – 960 200 000 zł, w roku 2025 – 1 920 400 000 zł, w roku 2026 – 1 920 400 000 zł, w roku 2027 – 1 920 400 000 zł.

Łączna kwota środków przeznaczona na realizację rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej na lata 2024–2027" w całym okresie jego realizacji wynosi 1 161 300 000 zł, z tego w roku 2024 – 165 900 000 zł, w roku 2025 – 331 800 000 zł, w roku 2026 – 331 800 000 zł, w roku 2027 – 331 800 000 zł.

Łączna kwota środków przeznaczona na realizację rządowego programu "Dofinansowanie wynagrodzeń rodzin zastępczych zawodowych i prowadzących rodzinne domy dziecka na lata 2024–2027 w całym okresie jego realizacji wynosi 157 500 000 zł., z tego w roku 2024 – 22 500 000 zł, w roku 2025 – 45 000 000 zł, w roku 2026 – 45 000 000 zł, w roku 2027 – 45 000 000 zł.

Jednocześnie informuję, że w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie są prowadzone prace nad modyfikacją ww. programów.

Należy podkreślić, że przyjmując ww. programy, Rada Ministrów wyszła naprzeciw oczekiwaniom blisko 200 tysięcy samorządowych pracowników – w tym pracowników systemu pomocy społecznej realizującym zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej pracujących w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej. Wprowadzone rozwiązania, są również znaczącą formą wsparcia samych samorządów w realizowanych przez nie zadaniach własnych i odpowiedzią na wieloletnie apele pracowników systemu pomocy społecznej. Można zatem założyć, że udzielone samorządom wsparcie, pozwoli na podwyższenie wynagrodzeń pozostałych pracowników samorządowych – w zależności od struktury organizacyjnej ustalonej w danym samorządzie i lokalnych potrzeb.

Podstawą ustalania poziomu wynagrodzenia pracowników samorządowych - w zależności od zajmowanego stanowiska, posiadanego wyksztalcenia oraz stażu pracy - są przepisy wydane na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1960) określające zasady wynagradzania tej grupy pracowników, pozostawiające kwestie ustalania całkowitej wysokości ich wynagrodzenia w gestii pracodawców samorządowych. Mowa o:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 z późn. zm.),
  • regulamin wynagradzania wydawany przez pracodawcę samorządowego.

Przestrzenią właściwą do dyskusji w zakresie finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego wydaje się procedowany aktualnie przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (nr w wykazie prac programowych i legislacyjnych RM: UD90), którego celem jest zbudowanie nowego systemu finansowania zadań realizowanych przez samorządy, a który to projekt uzyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu.

W odniesieniu do pytań o pracowników realizujących zadania z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów należy dodatkowo wyjaśnić, że są to zadania zlecone, a nie zadania własne gminy. Gminy otrzymują, więc na realizację tych zadań dotację z budżetu państwa na koszty obsługi (obejmujące między innymi wynagrodzenia pracowników), które wynoszą 3% otrzymanej dotacji na świadczenia rodzinne. Decyzja o podziale otrzymanej dotacji na koszty obsługi tych zadań, w tym decyzja o wysokości wynagrodzeń pracowników realizujących te zadania, jak i o ewentualnych podwyżkach tych wynagrodzeń należy więc do pracodawcy (odpowiednio wójta/burmistrza/prezydenta lub kierownika ośrodka pomocy społecznej).

Zapewniam, że Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozumie i docenia pracę wszystkich pracowników i pracownic samorządowych jednakże wprowadzając ww. programy wskazano często niedofinansowane w poprzednich latach zadania własne samorządu z zakresu m. in. pomocy społecznej.

Jednocześnie w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęły się analizy dotyczące wprowadzenia systemowej zmiany w takich obszarach jak pomoc społeczna oraz system świadczeń rodzinnych. Pracami analitycznymi objęto także kwestie wynagradzania pracowników zatrudnionych do realizacji tych zadań, które będą prowadzone i konsultowane z udziałem strony samorządowej.

Ponadto w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej powołano również Zespół ds. Reformy Systemu Pomocy Społecznej, złożony z ekspertów, praktyków oraz osób ze świata nauki. Jednym z zadań zespołu jest wypracowanie rozwiązań systemowych dotyczących wsparcia kadr pomocy społecznej, między innymi w kwestii związanej z ich wynagrodzeniami jak również innymi aspektami ich pracy".

WYJAŚNIENIA RESORTOWE - pozostałe artykuły w dziale

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.