Przed zawarciem umowy o zarządzanie PPK zamawiający publiczny musi sprawdzić czy wartość zamówienia jest mniejsza niż próg unijny. Jeżeli ta przesłanka jest spełniona, można zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony. Jednostka sektora finansów publicznych ustala wartość tego zamówienia zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 2 Prawa zamówień publicznych. Tak wyjaśnia Polski Fundusz Rozwoju na stronie internetowej www.mojeppk.pl.
W myśl art. 7 ust. 2a ustawy o pracowniczych planach kapitałowych do umów o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 P.z.p. Od 1 stycznia 2024 r., w przypadku zamówień na zarządzanie PPK udzielanych przez:
- jednostki sektora finansów publicznych (z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego), a także państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej – próg unijny wynosi 143.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 663.105 zł,
- innych zamawiających publicznych – próg unijny wynosi 221.000 euro, co stanowi równowartość kwoty 1.024.799 zł.
W tym przypadku należy mieć na uwadze, że podstawę ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie stanowi:
- rzeczywista łączna wartość kolejnych zamówień tego samego rodzaju udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym lub roku obrotowym, z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, które mogły wystąpić w ciągu 12 miesięcy następujących od udzielenia pierwszego zamówienia, albo
- łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie.
Jednocześnie, zgodnie z art. 35 ust. 4 pkt 1 P.z.p., jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia. PFR wskazał, że szacunkowa wartość zamówienia na zarządzanie PPK powinna być utożsamiana z wysokością wynagrodzenia pobieranego przez podmiot zarządzający PPK, a nie z wartością środków finansowych stanowiących aktywa funduszu. Zatem maksymalne wynagrodzenie wykonawcy to kwota ustalana jako maksymalna wartość procentowa aktywów funduszu. Wskaźnik ten – wraz z danymi dotyczącymi uczestników PPK u danego zamawiającego (w szczególności ich liczbą oraz prognozowanymi wpłatami na fundusz przez określony umową okres) – stanowi postawę do ustalenia szacunkowej wartości zamówienia.
PFR przywołał też wyjaśnienia Urzędu Zamówień Publicznych, z których wynika, że podmiot zatrudniający zawiera umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych. W sytuacji gdy pracodawca (zamawiający) działa jako pełnomocnik pracownika (osoby fizycznej, niezobowiązanej do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych) i nie jest stroną umowy o prowadzenie PPK, nie można uznać, że umowa o prowadzenie PPK nosi cechy zamówienia publicznego.