Wydawnictwo Podatkowe
sobota, 27 kwietnia 2024 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 27.04.2024 r., godz. 6:00 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 95.002 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
7
15
8
9
10
11
12
13
14
16
15
16
17
18
19
20
21
17
22
23
24
25
26
27
28
18
29
30
pomoce podatnika

Wystawianie faktur w KSeF

Źródło: redakcja gazety podatkowej | 30.08.2023

Nie będzie dodatkowego przesunięcia daty wejścia w życie KSeF w wersji obligatoryjnej. Tak poinformował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 42901, której autor zapytał, czy termin 1 lipca 2024 r. jest ostateczną datą na wprowadzenie obowiązku wystawiania faktur w formie ustrukturyzowanej i czy data ta ulegnie zmianie.

Sekretarz Stanu w odpowiedzi na ww. interpelację przypomniał, że podatnicy od 1 stycznia 2022 r. mogą dobrowolnie korzystać z KSeF, przygotowując się do systemu, który będzie obowiązkowy od 1 lipca 2024 r. Obowiązek e-fakturowania, co do zasady, wejdzie w życie 1 lipca 2024 r., a dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT – od 1 stycznia 2025 r. Tak wynika z ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Obecnie e-faktura działa jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.

Sekretarz Stanu zwrócił uwagę na atuty wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF, w tym m.in. na eliminację uciążliwego dla przedsiębiorców obowiązku wysyłania skanów i zdjęć faktur do biur rachunkowych. Przedsiębiorca będzie mógł upoważnić biuro rachunkowe do bezpośredniego pozyskania danych z systemu. Bezpłatne oprogramowanie interfejsowe będzie dostępne na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Faktury ustrukturyzowane po przesłaniu ich do KSeF będą w nim przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Zdejmuje to z przedsiębiorców obowiązek archiwizowania ich we własnym zakresie. Będą za każdym razem dostępne on-line.

Inaczej mówiąc, wdrożenie KSeF zoptymalizuje fakturowanie, obieg dokumentów i wykorzystywane przez przedsiębiorców systemy fakturowe. Jednolity standard e-faktury uprości dokumentowanie transakcji, przyspieszy i zautomatyzuje wystawianie, przetwarzanie oraz archiwizację tych dokumentów. Podatnicy będą dysponować na bieżąco (w czasie rzeczywistym) informacjami z faktur dla potrzeb zarządczych – w tym analityki, ale także w innych obszarach prowadzonej przez nich działalności.

Sekretarz Stanu wskazał ponadto, że wprowadzenie KSeF przyspieszy weryfikację rozliczeń podatników i skróci realizację zwrotów VAT podatnikom z 60 dni do 40 dni, co korzystnie wpłynie na płynność finansową, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw.

Reasumując, Sekretarz podkreślił, że projektując przedmiotowe rozwiązanie, przyjęto w pierwszym kroku możliwość wystawiania faktur w KSeF w ramach rozwiązania fakultatywnego przez okres ponad 2 lat, a następnie po odpowiednim vacatio legis regulacji prawnych wdrożenie tego rozwiązania jako obligatoryjnego. Tym samym niecelowe jest, w opinii Sekretarza Stanu, dodatkowe przesunięcie daty wejścia w życie KSeF w wersji obligatoryjnej, zwłaszcza że dla najmniejszych podmiotów zasadniczo wdrożenie jest przewidziane od 1 stycznia 2025 r.

WYJAŚNIENIA RESORTOWE - pozostałe artykuły w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.