Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.), zwana dalej ustawą o COVID-19, w art. 31ya reguluje szczególne zasady ustalania ważności certyfikatu rezydencji. Stosownie do tego przepisu w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy po ich odwołaniu:
- płatnik uwzględnia certyfikaty rezydencji niezawierające okresu ważności, w odniesieniu do których okres kolejnych dwunastu miesięcy obowiązywania upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19,
- warunek uzyskania przez płatnika certyfikatu rezydencji od podatnika uważa się za spełniony także w przypadku, gdy płatnik posiada certyfikat rezydencji tego podatnika obejmujący 2019 r. lub 2020 r. oraz oświadczenie podatnika co do aktualności danych w nim zawartych.
W Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (na stronie https://eureka.mf.gov.pl/) opublikowana została wydana 22 maja 2023 r. informacja Ministerstwa Finansów przekazywana do mediów na zapytania dziennikarzy (ID informacji 546283). Dotyczy ona podatkowych skutków wygaśnięcia stanu zagrożenia epidemicznego.
Odnośnie określenia terminu obowiązywania art. 31ya ustawy o COVID-19 Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że termin 2 miesięcy wskazany w tym przepisie należy interpretować stosownie do przepisów art. 12 § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było – w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli zatem odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego nastąpi 1 lipca 2023 r., to koniec obowiązywania art. 31ya ustawy o COVID-19 nastąpi z upływem 1 września 2023 r. Oznacza to, że podatnicy nie będą uprawnieni do dalszego stosowania art. 31ya ustawy o COVID-19 począwszy od 2 września 2023 r.
W informacji zwrócono uwagę, że regulacja odpowiadająca art. 31ya ust. 2 ustawy o COVID-19, została na stałe wprowadzona do ustaw podatkowych (w art. 41 ust. 9e updof oraz art. 26 ust. 1n updop). Wobec tego obecnie bez ograniczeń w czasie stosowany jest przepis, zgodnie z którym miejsce zamieszkania lub siedziby podatnika dla celów podatkowych może być potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym.