Fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Nie ma ono jednak zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm.). Wyłączenie to wynika z treści art. 6 ust. 7 updop.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236) tylko w zakresie ośmiu obszarów wskazanych w tym przepisie.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z 14 października 2024 r., nr DD6.054.9.2024, będącym odpowiedzią na interpelację nr 4891, odniósł się do kwestii niedopuszczalności niektórych inwestycji fundacji rodzinnej.
Nabywanie obligacji
Przedstawiciel resortu finansów stwierdził, że zgodnie z obowiązującymi przepisami fundacje rodzinne nie mogą nabywać skarbowych papierów oszczędnościowych, ponieważ nie należą do kategorii podmiotów, o których mowa w art. 101 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.). Ponadto wyjaśnił, że Ministerstwo Finansów nie widzi podstaw do wszczęcia procesu legislacyjnego mającego na celu rozszerzenie kręgu nabywców obligacji oszczędnościowych. Od samego początku założeniem Ministerstwa Finansów było umożliwienie nabywania obligacji oszczędnościowych tylko ściśle określonemu kręgowi podmiotów aktualnie wymienionych w art. 101 ustawy o finansach publicznych.
Fundacje rodzinne mają zapewnioną możliwość nabywania innych rodzajów skarbowych papierów wartościowych.
Inwestycja w waluty wirtualne
Przedstawiciel resortu finansów poinformował, że w ocenie Ministra Finansów, sprzedaż walut wirtualnych, nawet jednorazowa, nie może być rozpatrywana jako spełniająca przesłankę wskazaną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. sprzedaż taka nie stanowi "zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia". Dochody uzyskane w związku z wykonywaniem takiej niedozwolonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu CIT w sankcyjnym reżimie, określonym w art. 24r updop. Oznacza to, że w takim przypadku stawka podatku CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania oraz nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f updop.