W ramach Polskiego Ładu wprowadzono zmiany w zakresie amortyzowania budynków i lokali mieszkalnych. Po zmianach amortyzacji nie podlegają budynki mieszkalne, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy. Jednocześnie na podstawie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105 ze zm.), podatnicy mogą do końca 2022 r. zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od wymienionych wcześniej nieruchomości mieszkalnych i praw majątkowych o charakterze mieszkalnym, nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r.
Autor interpelacji poselskiej nr 32424 zapytał o przepisy przejściowe, które umożliwiłyby ochronę interesów osób już korzystających z amortyzacji wydatków na zakup i remont lokali mieszkalnych. Wskazał, że: "Przy odpowiedniej woli politycznej można wprowadzić przepisy przejściowe, które pozwalałyby dokończyć amortyzację trwających/rozpoczętych inwestycji w mieszkania. Tego wymaga zasada ochrony interesów w toku wyrażona również w wyroku Trybunału sygn. akt P 10/11: »obowiązkiem ustawodawcy ze względu na ochronę interesów w toku jest ustanowienie przepisów, które umożliwiają dokończenie przedsięwzięć rozpoczętych stosownie do przepisów obowiązujących w chwili ich rozpoczynania«. Tylko w ten sposób można w pełni strzec realizacji zasady zaufania, która jest podstawą prawidłowych stosunków między organami i instytucjami państwa a obywatelami i obywatelkami".
Przedstawiciel Ministra Finansów, odpowiadając na tę interpelację (pismo z 8 kwietnia 2022 r. nr DD2.054.34.2022), stwierdził, że: "(...) Trybunał Konstytucyjny wypowiadał się niejednokrotnie, iż uznaniu zwolnień od podatku za przedmiot »praw nabytych« (ich ekspektatyw) stoi na przeszkodzie – przede wszystkim – zasada powszechności opodatkowania dochodów. Podatnikom nie może być przypisane bezterminowe prawo do zwolnień podatkowych określonego typu, wyprowadzane jedynie z faktu korzystania z ustawowych zwolnień w okresie przeszłym czy też w znacznej części konkretnego roku podatkowego (por. wyroki z: 27.02.2002 r. sygn. K 47/01, 08.01.2009 r. sygn. P 6/07). Co ważniejsze, zasad konstytucyjnych takich jak zasada ochrony praw nabytych, czy też zaufania obywateli do państwa nie można rozumieć jako nakazu niezmienności prawa i zakazu ingerencji ustawodawcy w stosunki prawne rozciągnięte w czasie, zwłaszcza w tych dziedzinach życia społecznego, które podlegają szybkim zmianom faktycznym, jak to ma miejsce w polskiej gospodarce". Niestety nie odniósł się przy tym do powołanego w interpelacji, korzystnego dla podatników, wyroku Trybunału Konstytucyjnego o sygn. akt P 10/11, który dotyczy praw nabytych do kosztów z tytułu amortyzacji, a wyroki o sygn. akt K 47/01 i P 6/07 dotyczą wprawdzie praw nabytych, ale związanych z innymi zagadnieniami.