W informacji Ministerstwa Finansów przekazywanej do mediów na zapytania dziennikarzy z 22 maja 2023 r. (ID informacji 546283 zamieszczonej na stronie eureka.mf.gov.pl) resort odpowiedział na następujące pytania dotyczące podatkowych skutków wygaśnięcia stanu zagrożenia epidemicznego.
- Czy w związku z przewidywanym odwołaniem z dniem 1 lipca 2023 r. stanu zagrożenia epidemicznego, sporządzając dokumentację cen transferowych za 2022 i 2023 r. podatnicy nadal będą korzystać z ułatwień przewidzianych w art. 31z1–31z2 specustawy antycovidowej?
"Stan epidemii obowiązujący od 20 marca 2020 r. został odwołany 16 maja 2022 r. Jednocześnie został ogłoszony stan zagrożenia epidemicznego. Zwolnienie w zakresie oświadczenia dot. korekty cen transferowych ma zastosowanie jeżeli ta korekta jest dokonywana za rok podatkowy lub w momencie, w którym na całym terytorium Polski obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19. Kryterium braku straty dla tzw. zwolnienia krajowego nie stosuje się w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2019 r., w którym na całym terytorium Polski obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii ogłoszone w związku z COVID-19. Oznacza to, że ww. uprawnienia przysługują m.in. za 2022 r. i 2023 r. (przyjęto, że w pytaniu mowa o sytuacji, gdy rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym), a odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego w trakcie 2023 r. nie wpływa na prawo skorzystania z tych ułatwień (ani za 2022 r., ani za 2023 r.)".
- Do końca sierpnia, do 1 września czy do końca września 2023 r. – płatnicy CIT i PIT mogą stosować ułatwienia wynikające z art. 31ya specustawy antycovidowej w zakresie certyfikatów rezydencji? Przepis obowiązuje w czasie stanu zagrożenia epidemicznego, ogłoszonego z powodu COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesiącach od odwołania tego stanu, a odwołanie ma nastąpić z dniem 1 lipca 2023 r.
"W art. 31ya ustawy antycovidowej wprowadzono szczególne ułatwienia dotyczące posługiwania się certyfikatami rezydencji podczas stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, ogłoszonego z powodu COVID-19, a także w okresie kolejnych 2 miesięcy od odwołania tego stanu. Termin 2 miesięcy wskazany w tym przepisie należy interpretować stosownie do przepisów art. 12 § 3 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem, terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Jeżeli zatem odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego nastąpi 1 lipca 2023 r., to koniec obowiązywania art. 31ya ustawy antycovidowej nastąpi z upływem 1 września 2023 r. Oznacza to, że podatnicy nie będą uprawnieni do dalszego stosowania art. 31ya ustawy antycovidowej począwszy od 2 września 2023 r. Regulacja odpowiadająca art. 31ya ust. 2 ustawy antycovidowej, została na stałe wprowadzona do ustaw podatkowych (w art. 41 ust. 9e ustawy PIT oraz art. 26 ust. 1n ustawy CIT).
Oznacza to, że obecnie bez ograniczeń w czasie stosowany jest przepis, zgodnie z którym miejsce zamieszkania lub siedziby podatnika dla celów podatkowych może być potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym".
Należy wyjaśnić, że specustawa antycovidowa, to ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.).