Wydawnictwo Podatkowe
środa, 1 maja 2024 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 30.04.2024 r., godz. 14:51 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 98.503 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
7
15
8
9
10
11
12
13
14
16
15
16
17
18
19
20
21
17
22
23
24
25
26
27
28
18
29
30
pomoce podatnika

Odpowiedź (MEiN) na interpelację w sprawie kształcenia wspomagającego i indywidualnego w szkołach publicznych

Źródło: redakcja serwisu budżetowego | 28.06.2023

Sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki (MEiN) udzielił 7 czerwca 2023 r. odpowiedzi na interpelację poselską nr 41302 w sprawie kształcenia wspomagającego i indywidualnego w szkołach publicznych.

W odpowiedzi tej zawarto odpowiedzi na następujące pytania:

"(...) Pyt. 1 – Czy ministerstwo posiada wiedzę na temat liczby nauczycieli wspomagających zatrudnionych w polskich szkołach? Jeśli tak, to proszę o przekazanie danych w tym zakresie.

Na dzień 30.09.2022 r. w szkołach i placówkach oświatowych było zatrudnionych 41 465 nauczycieli wspomagających (współorganizujących kształcenie).

Pyt. 2 – Czy ministerstwo posiada wiedzę na temat liczby uczniów odbywających naukę w formie nauczania indywidualnego? Jeśli tak, to proszę o przekazanie danych w tym zakresie.

Na dzień 30.09.2022 r. w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych naukę w formie nauczania indywidualnego odbywało 8 556 uczniów. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego przez indywidualne nauczanie spełniało 324 uczniów.

Pyt. 3 – Czy ministerstwo posiada wiedzę, jaki jest koszt organizacji zajęć nauczania indywidualnego? Jaki jest szacowany koszt takiej formy nauczania w przeliczeniu na jednego ucznia?

Na koszt prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego składa się wiele czynników – m. in. wynagrodzenie nauczyciela, wydatki ponoszone na wyposażenie i utrzymanie pomieszczeń do nauki, media. Klasyfikacja budżetowa po stronie wydatków nie zawiera paragrafów umożliwiających wydzielenie kosztów dotyczących prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego. Przykładowo na podstawie informacji zawartych w sprawozdaniach budżetowych Rb-28S znana jest kwota wydatkowana na wynagrodzenia w danym typie szkoły, ale kwota ta dotyczy wszystkich szkół prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego oraz wszystkich osób zatrudnionych w tym typie szkoły, tj. nauczycieli oraz pozostałych pracowników.

Pyt. 4 – Czy ministerstwo posiada wiedzę, jaki jest koszt zatrudniania nauczycieli wspomagających?

Szacuje się, że średni koszt wynagrodzenia nauczyciela wspomagającego (współorganizującego kształcenie) w roku 2023 wynosi ok. 88 tys. zł. Należy zaznaczyć, że jest to koszt oszacowany na podstawie liczby etatów nauczycieli wspomagających z Systemu Informacji Oświatowej (wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego) i średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego (według art. 30 Karty Nauczyciela) wraz z pochodnymi od wynagrodzeń, doskonaleniem zawodowym, dodatkiem wiejskim, ZFŚS.

Pyt. 5 – Czy ministerstwo podejmuje jakiekolwiek działania w związku z utrudnionym dostępem do lekarzy psychiatrów dla dzieci oraz dostępem do poradni psychologiczno-pedagogicznych? Jeśli tak, to proszę o przedstawienie tych działań.

Ministerstwo Edukacji i Nauki prowadzi działania, które mają na celu zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach, do których uczęszczają. Objęcie dziecka lub ucznia wsparciem w przedszkolu lub w szkole nie wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tej sprawie. Udzielanie wsparcia może zainicjować dyrektor przedszkola lub szkoły, nauczyciel, specjalista zatrudniony w przedszkolu lub szkole albo rodzice.

Aby osiągnąć ten cel, od 1 września 2022 r. rozpoczęło się wdrażanie pierwszego etapu standaryzacji zatrudniania w przedszkolach i szkołach nauczycieli specjalistów. Po raz pierwszy na poziomie ustawy określono standardy minimalnego wymiaru zatrudniania nauczycieli specjalistów, w tym psychologów, w ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach i szkołach oraz zespołach tych przedszkoli i szkół. Standardy zatrudnienia wprowadzane są w dwóch etapach: I etap – od 1 września 2022 r. i II etap – od 1 września 2024 r.

Przepisy określają sposób wyliczenia etatów, w zależności od liczby dzieci lub uczniów w przedszkolach i szkołach. W przypadku przedszkola, szkoły lub ww. zespołach, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50, liczba etatów nauczycieli psychologów nie może być niższa niż 25% łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów.

Minister edukacji i nauki na ten cel w budżecie państwa zabezpieczył dodatkowe środki. W 2022 r. do organów prowadzących przedszkola i szkoły trafiło prawie 520 mln zł (zatrudnienie specjalistów dotyczyło 4 miesięcy). W 2023 r. standaryzacja zatrudnienia nauczycieli specjalistów dotyczy już całego roku. W ramach subwencji na 2023 rok naliczono na to zadanie środki w wysokości około 1,9 mld zł.

Dzięki wprowadzeniu ww. przepisów, od 1 września 2022 r. zatrudnienie nauczycieli specjalistów wzrosło o ok. 20 tys. etatów, do prawie 42,5 tys. etatów specjalistów w roku szkolnym 2022/2023. W 73% placówek jest już więcej etatów specjalistów niż w roku szkolnym 2021/2022. Zakłada się, że docelowo – w 2024 r. – liczba etatów nauczycieli specjalistów wzrośnie o 143% w stosunku do roku 2021.

Ministerstwo Edukacji i Nauki realizuje także dodatkowe działania ukierunkowane na wzmocnienie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, w tym na zapobieganie depresji.

Minister edukacji i nauki we współpracy z UNICEF realizuje projekt szkoleniowy pn. "Szkoła dostępna dla wszystkich“ – szkolenia nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia uczniom, rodzicom i nauczycielom. Ministerstwo Edukacji i Nauki zleciło realizację projektu szkoleniowego Instytutowi Badań Edukacyjnych. Projekt realizowany będzie we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi. Z ich udziałem powstaną programy uwzględniające m.in. tematykę ochrony zdrowia psychicznego, zapobiegania zaburzeniom psychicznym dzieci i młodzieży oraz budowania pozytywnego klimatu szkoły.

Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów w zakresie udzielania wsparcia dzieciom i uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także integrowania zróżnicowanego środowiska w klasie/szkole. Projekt obejmie około 11,2 tys. nauczycieli, w tym nauczycieli specjalistów, min. 560 przedszkoli i szkół oraz instytucji (poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli) oraz ok. 12 uczelni i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w ciągu 3 lat. Planowane jest dotarcie do około 30 tys. dzieci w trakcie realizacji projektu, a po stopniowym włączaniu wyników projektu do systemu obejmie on wszystkich uczniów placówek przedszkolnych i szkół ogólnokształcących.

Projekt uwzględnia zróżnicowane formy uczenia się z wykorzystaniem licznych metod i narzędzi (wykłady, warsztaty, webinary, samokształcenie, artykuły, materiały on-line, podcasty, poradniki, scenariusze, superwizje, doradztwo i konsultacje w miejscu pracy, mentoring, kooperatywne uczenie się w ramach zespołowego rozwiązywania problemów, lekcje/warsztaty pokazowe). Zaplanowana formuła uczenia się pozwoli w sposób efektywny zrealizować zakładane efekty ze względu na zapewnienie możliwości bezpośredniej implementacji "nowej wiedzy“ do rozwiązywania aktualnych wyzwań w miejscu pracy. Wartość całkowita projektu wyniesie ponad 15 mln zł.

Ponadto, wraz z wdrażaną reformą systemu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, którą Ministerstwo Zdrowia wdraża we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, stało się możliwe udzielanie wcześniejszego wsparcia młodym ludziom oraz ich rodzinom.

Nowy model ochrony zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży został wprowadzony od 2019 r. Ponad dwukrotnie wzrosła liczba podmiotów leczniczych udzielających świadczeń dzieciom i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego. W 2019 r. było to 340 placówek, natomiast obecnie jest ich około 700 (...)".

WYJAŚNIENIA RESORTOWE - pozostałe artykuły w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.