Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm.). W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza ten zakres, stawka CIT wynosi 25% dochodu fundacji rodzinnej z takiej działalności (art. 24r ust. 1 updop).W konsekwencji nie ma do niej zastosowanie zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Jedną z "dozwolonych" działalności, jaką może przedsięwziąć fundacja rodzinna, aby korzystać ze zwolnienia od podatku, jest m.in. najem, dzierżawa lub udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej).
Przedmiotem interpelacji poselskiej nr 4538 była ocena skutków podatkowych świadczenia usług najmu krótkoterminowego przez fundacje rodzinne. Autor interpretacji zwrócił uwagę, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych prezentuje stanowisko, że najem krótkoterminowy nie jest najmem. Jego zdaniem takie stanowisko jest nieprawidłowe, co zostało potwierdzone w wyroku WSA w Gdańsku z 19 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Gd 219/24 (orzeczenie nieprawomocne).
W piśmie z 23 września 2024 r., nr DD6.054.5.2024 będącym odpowiedzią na interpelację przedstawiciel resortu finansów stwierdził, że w zakresie objętym interpelacją, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej prezentuje jednolite stanowisko, zgodnie z którym opisane w przedstawionych we wnioskach stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych formy najmu krótkoterminowego nie mieszczą się w katalogu działalności dozwolonej, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej. Uzasadnieniem tego stanowiska jest okoliczność, iż przy najmie krótkoterminowym brakuje charakterystycznych cech stosunku najmu, takich jak zawarcie pisemnej umowy, podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, stałość podmiotu, któremu udostępniana jest nieruchomość oraz obejmowanie dłuższych okresów czasowych.
Przedstawiciel resortu finansów zwrócił uwagę, że powołany w interpelacji wyrok WSA w Gdańsku jest pierwszym wyrokiem uchylającym interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w tym zakresie. Nie można więc uznać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, która negowałaby stanowisko prezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Z tego względu aktualnie nie jest planowane wydanie interpretacji ogólnej w zakresie poruszonym w interpelacji.