Wydawnictwo Podatkowe
poniedziałek, 4 marca 2024 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 4.03.2024 r., godz. 13:41 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 107.494 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
marzec 2024
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
09
1
2
3
10
4
5
6
7
8
9
10
11
11
12
13
14
15
16
17
12
18
19
20
21
22
23
24
13
25
26
27
28
29
30
31
pomoce podatnika

Odpowiedź na interpelację w sprawie zmiany ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym

Źródło: redakcja serwisu budżetowego | 6.02.2024

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 332 w sprawie wprowadzenia zmian w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym w zakresie dotyczącym składu osobowego specjalistycznych zespołów ratownictwa medycznego, udzielonej 18 stycznia 2024 r., sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia wskazał, że:

"(...) Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dysponentów, Ministerstwo Zdrowia wprowadziło w okresie pandemii wywołanej COVID-19 przepis, zgodnie z którym w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii zespoły specjalistyczne mogły funkcjonować bez lekarza, pod warunkiem, że dysponent zapewnił w nich trzy osoby posiadające kwalifikacje wymagane dla ratownika medycznego lub pielęgniarki systemu. Przesłanką do wprowadzenia takiego okresowego odstępstwa była wysoka absencja lekarzy, związana z zachorowaniami na COVID-19 i kwarantanną oraz przesunięcia lekarzy do pracy przy zwalczaniu skutków epidemii. Dnia 30 czerwca 2023 r. zniesiony został stan zagrożenia epidemicznego i od tego czasu dysponenci powinni zapewnić obecność lekarza systemu w zespole specjalistycznym (ZRM S). Ponieważ wielu dysponentom wciąż jeszcze nie udało się odtworzyć składu zespołów specjalistycznych, Ministerstwo Zdrowia zdecydowało się na wprowadzenie przepisów, które zniosły stosowanie przez NFZ kar z tytułu braku lekarza systemu w zespole specjalistycznym w okresie 1.07-31.12.2023 r., pod warunkiem zapewnienia w składzie takiego zespołu trzech osób uprawnionych do wykonywania medycznych czynności ratunkowych. Reagując na postulaty zgłaszane przez dysponentów ZRM, rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 4 grudnia 2023 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2645), okres abolicji na stosowanie kar został wydłużony do dnia 30 czerwca 2024 r. tj. o kolejne 6 miesięcy.

Powyższe nie oznacza, że dysponenci zespołów ratownictwa medycznego są zwolnieni z obowiązku zapewnienia składu specjalistycznego zespołu ratownictwa medycznego w zgodzie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, z późn. zm.).

Przypomnieć należy, że od roku 2019, czyli roku poprzedzającego pandemię, nakłady na ratownictwo medyczne w Polsce wzrosły – z 2 170 956 tys. zł w 2019 r. do 3 790 867 tys. zł w 2023r. W tym samym czasie liczba zespołów specjalistycznych spadła o 54, co stało się na wniosek samych dysponentów.

Wycena ryczałtu dobowego ZRM S w okresie 2019-2023 również była kilkukrotnie podnoszona. Wg ostatniej rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 20 listopada 2023 r., stawka ryczałtu dobowego dla ZRM S, w którym obligatoryjnie w składzie znajduje się lekarz systemu, została wyceniona na 9 655 zł i obowiązuje od dnia 1.01.2024r.

Ratownictwo pozaszpitalne to obszar, z którego lekarze nie powinni być wykluczani. Obecnie liczba specjalistów medycyny ratunkowej wykonujących zawód wynosi 1 167 (wg danych Naczelnej Rady Lekarskiej). Jest to grupa przygotowana w najlepszy możliwy sposób do niesienia pomocy osobom w stanie nagłym. Dysponenci ZRM mogą też korzystać z możliwości zatrudnienia w ZRM szerokiej grupy lekarzy spełniających wymagania właściwe dla lekarzy systemu. Tym samym Ministerstwo Zdrowia dokłada wszelkich starań, aby utrzymać funkcjonowanie ZRM S w celu dostarczenia skutecznej pomocy osobom w stanie nagłym, w szczególności w tych przypadkach, gdzie wymagana jest pomoc na poziomie wykraczającym poza kompetencje ratowników medycznych i pielęgniarek systemu. Wspólna praca w zespołach lekarzy systemu, ratowników medycznych i pielęgniarek systemu pozwala tym grupom zawodowym na odniesienie wzajemnych korzyści, przyczynia się do rozwoju medycyny ratunkowej jako dziedziny i zwiększa szanse pacjentów na przeżycie. Biorąc pod uwagę powyższe, obsada zespołów specjalistycznych powinna być zapewniona w zgodzie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o PRM i wojewódzkimi planami działania systemu.

Jednocześnie informuję, iż MZ już w październiku 2023 r. przekazało do Związku Pracodawców Ratownictwa Medycznego (podmiotu zrzeszającego dysponentów ZRM, którzy kierują wnioski o przedmiotową zmianę przepisu do MZ oraz posłów) stanowisko, zgodnie z którym w okresie abolicji, o której mowa w przepisie § 3c rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1194, z późn. zm.), tj. od dnia 19 października 2023 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., pod warunkiem zapewnienia w ZRM S co najmniej trzech osób uprawnionych do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym ratownika medycznego lub pielęgniarki systemu, należy stosować przepis § 28 załącznika do w/w rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów. Przy rozliczaniu świadczenia powinien być brany pod uwagę dobowy koszt funkcjonowania takiego zespołu w ramach wyceny przygotowanej przez Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji , który wynosi 8 091 zł. Przyjęcie powyższej, urealnionej wyceny świadczeń dla 3-osobowych zespołów specjalistycznych bez lekarza systemu, zaktualizowanej na zlecenie Ministerstwa Zdrowia, pozwoli na dostosowanie ryczałtu dobowego ZRM do faktycznej struktury zespołu ze względu na skład osobowy. Jednocześnie należy wskazać, że w/w rozporządzenie zwalnia jedynie NFZ z obowiązku nakładania kar umownych, natomiast brak odpowiedniego obniżenia stawki na ZRM S bez lekarza, zgodnie z § 28 załącznika do rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów, postulowany do wprowadzenia jako zmiana ustawowa, prowadziłby do nierównego traktowania podmiotów, które zapewniają obecność lekarza systemu w ZRM S".

WYJAŚNIENIA RESORTOWE - pozostałe artykuły w dziale
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.