Aby przyjąć płatność bezgotówkową, sprzedawca nie musi kupować i instalować terminala płatniczego. Tak wynika z wyjaśnień zamieszczonych na stronie internetowej Serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorcy Biznes.gov.pl.
Z dniem 1 stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy ustawy u zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), zwanej Polskim Ładem. Nowelizacja ta wprowadziła zmiany m.in. w zakresie dokonywania płatności. Mają one na celu upowszechnienie obrotu bezgotówkowego. Od dnia 1 stycznia 2022 r. przedsiębiorca zobowiązany jest zapewnić możliwość dokonywania zapłaty w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy o usługach płatniczych. Interpretacja tego zapisu budziła wiele niejasności, bowiem przedsiębiorcy mieli wątpliwości czy konieczny w tym celu jest zakup terminala płatniczego, czy można skorzystać z innych metod zapłaty.
Z wyjaśnień zamieszczonych na rządowym portalu Biznes.gov.pl wynika, że realizacja obowiązku, który polega na umożliwieniu klientowi-konsumentowi zapłaty w formie bezgotówkowej, może polegać na:
- udostępnieniu terminala płatniczego,
- integracji firmowego konta bankowego z usługą blik,
- udostępnieniu firmowego numeru konta bankowego.
W wyjaśnieniach tych czytamy również, że: "Aby konsument mógł zapłacić za kupione towary lub usługi w formie bezgotówkowej, sam musi posiadać rachunek bankowy i dysponować urządzeniem lub zbiorem procedur umożliwiających skorzystanie ze środków pieniężnych zgromadzonych na tym rachunku". Natomiast: "Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić, że konsument będzie miał do dyspozycji przynajmniej jedną z metod przyjęcia płatności bezgotówkowej. Może się więc zdarzyć sytuacja, że klient będzie przygotowany na zapłatę kartą płatniczą, ale przedsiębiorca nie będzie dysponował terminalem. W takim przypadku przedsiębiorca powinien przedstawić klientowi metody płatności bezgotówkowej dostępne w jego firmie".