Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.gov.pl; dalej: MF) zamieszczono informacje dotyczące możliwości otrzymania zwrotu VAT w terminie przyspieszonym przez tzw. podatników bezgotówkowych.
MF podkreśliło, że jeżeli podatnik jest detalistą i rejestruje sprzedaż wyłącznie w kasach on-line lub wirtualnych, to istnieje możliwość otrzymania zwrotu VAT w terminie 15 dni bez dodatkowych formalności. Prawo to przysługuje, jeżeli podatnik:
- wykorzystuje do rejestracji swojej sprzedaży od co najmniej roku (a ściślej: przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot) wyłącznie kasy on-line lub wirtualne,
- złoży deklarację z wykazanym zwrotem VAT – do 25. dnia następnego miesiąca,
- oznaczy w deklaracji "Zwrot VAT w 15 dni".
MF podkreśliło, że administracja skarbowa sprawdzi zwrot VAT (opierając weryfikację o dane, które gromadzi w swoich systemach informatycznych) i wypłaci go bez żadnych dodatkowych dokumentów. Na temat warunków jakie należy spełnić, aby otrzymać zwrot VAT w terminie 15 dni, pisaliśmy w dodatku nr 1 do BI z 1 stycznia 2022 r. "Polski Ład i inne zmiany w przepisach w 2022 r.".
W komunikacie MF czytamy:
"(...) Jakie warunki musisz spełnić i co sprawdzamy w urzędzie skarbowym
Pamiętaj – poniższe warunki musisz spełniać łącznie.
Aby szybko przelać pieniądze na Twoje konto sprawdzamy, czy:
- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT przyjmujesz płatności bezgotówkowe – co najmniej 65 proc. obrotu rejestrowanego w kasie fiskalnej w każdym miesiącu (taki próg obowiązuje od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r., później wyniesie on 80% – przyp. red.),
- przez ostatnie 3 miesiące/kwartał poprzedzające okres z wykazanym zwrotem VAT jesteś detalistą ze sprzedażą rejestrowaną w kasie on-line lub wirtualnej – nie mniej niż 80 proc. całego Twojego obrotu w każdym miesiącu,
- przez ostatni rok osiągasz obrót detaliczny nie mniejszy niż 50 tys. zł brutto na miesiąc w kasach wirtualnych lub on-line.
Szybki zwrot VAT opieramy na wiarygodności i rzetelności Twoich rozliczeń:
- bądź zarejestrowany do VAT przez co najmniej rok i składaj terminowo deklaracje VAT,
- posiadaj rachunek do przyjmowania płatności zgłoszony w wykazie podatników VAT przynajmniej od 3. ostatnich miesięcy.
Upewnij się również, że kwota VAT z przeniesienia z poprzednich deklaracji nie przekracza 3 tys. zł, a kwota zwrotu – dwukrotności podatku VAT od Twojej sprzedaży detalicznej.
Po potwierdzeniu Twoich rozliczeń zwrócimy VAT w 15 dni.
Co zyskujesz
- Szybkie zasilenie firmy środkami VAT na kolejne inwestycje. Poprawiasz płynność finansową, szybciej dysponujesz środkami na koncie i możesz szybciej inwestować pieniądze.
- Zapewniasz przejrzystość rozliczeń i kreujesz pozytywny obraz firmy u klientów i administracji.
- Twoi klienci mogą płacić kartą w wygodny i bezpieczny sposób bez dbania o odpowiednią ilość gotówki w portfelu, czy szukanie bankomatu. (...)"
Wyjaśnienia MF
MF udzieliło odpowiedzi na pytania dotyczące zwrotu VAT w terminie 15 dni. Z odpowiedzi wynika, że:
- podatnik, który w swojej sprzedaży używa kas on-line (w tym wirtualnych), ale poza tymi urządzeniami stosuje także kasy starego typu (tj. kasy z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii) nie może skorzystać ze zwrotu VAT w terminie 15 dni (aby uzyskać zwrot VAT w terminie 15 dni przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot, podatnik powinien ewidencjonować sprzedaż wyłącznie przy zastosowaniu kas on-line lub wirtualnych; przesyłanie danych z takich kas umożliwia US sprawdzenie warunków zwrotu bez dodatkowych formalności ze strony podatnika),
- przerwa w posiadaniu rachunku zgłoszonego w STIR wyklucza zwrot VAT w terminie 15 dni (warunek posiadania rachunku na "białej liście" dotyczy nieprzerwanego posiadania rachunku przez okres 3 miesięcy poprzedzających okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot VAT),
- podatnik powinien spełnić m.in. warunek ekonomiczny w zakresie wysokiego progu obrotu detalicznego ewidencjonowanego w kasach on-line lub wirtualnych w stosunku do całego obrotu podatnika za trzy kolejne miesiące (lub jeden kwartał – w przypadku podatnika rozliczającego VAT kwartalnie) poprzedzające bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot – jeżeli podatnik rozlicza VAT miesięcznie i 25 maja 2022 r. złożył deklarację za kwiecień 2022 r., to warunek ten był spełniony, gdy wysoki próg obrotu ewidencjonowanego w kasach rejestrujących on-line/wirtualnych był utrzymywany przez styczeń, luty i marzec 2022 r.,
- wnioskując o szybki zwrot VAT trzeba spełnić m.in. kryterium ekonomiczne w zakresie wysokiego (80% – obecnie: 65%) progu płatności bezgotówkowych w sprzedaży detalicznej ewidencjonowanej w kasie on-line lub wirtualnej – warunek ten zostanie uznany za spełniony, jeżeli podatnik rozliczający się miesięcznie 25 sierpnia 2022 r. złoży deklarację za lipiec 2022 r. i osiągnie próg płatności bezgotówkowych na poziomie 70% dla zwrotu wykazanego w deklaracji za lipiec 2022 r. (w pierwszych dwóch latach próg ten jest obniżony do poziomu 65%; MF podkreśliło, że takie rozwiązanie uwzględnia tempo rozwoju płatności bezgotówkowych w kraju oraz przybliża podatnikom możliwość skorzystania z tego rozwiązania, zapewniając dostępność preferencji dla większej liczby podatników),
- weryfikacja zwrotu VAT w terminie 15 dni jest dokonywana automatycznie; nie powinno być potrzeby dodatkowych kontaktów podatnika będącego detalistą z urzędem skarbowym (po przesłaniu deklaracji, sprawdzenie warunków zwrotu w przyspieszonym terminie jest po stronie US; w szczególności nie jest wymagane przekazywanie danych potwierdzających spełnienie przez podatnika progu płatności bezgotówkowych w obrotach zewidencjowanych przy użyciu kas rejestrujących on-line, w tym wirtualnych).
MF odniosło się także do wątpliwości podatników dotyczących rodzaju płatności bezgotówkowych. Mianowicie celem omawianej preferencji (zwrotu VAT w terminie 5 dni) jest popularyzacja obrotu bezgotówkowego. Podatnik bezgotówkowy powinien zatem przyjmować w większości płatności bezgotówkowe. Zapytano zatem, czy za takie płatności uznawane są wyłącznie płatności kartą. MF wskazało, że nie chodzi wyłącznie o płatności kartą. W odpowiedzi czytamy:
"(...) Chodzi o wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego (nie dotyczy to innych form płatności niż bezgotówkowe) bez wskazywania konkretnych urządzeń, czy technologii.
Chodzi o to, żeby uwzględniać coraz to bardziej zaawansowane urządzenia i aplikacje płatnicze, które z pewnością będą licznie pojawiały się w przyszłości. Za płatność bezgotówkową uznaje się zatem m.in. płatność przelewem, kartą z użyciem terminala, z użyciem aplikacji, blikiem, etc. (...)"