Na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej (bip.kprm.gov.pl) w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zamieszczono informację o projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.
Jak wskazano, celem projektowanej ustawy jest uszczelnienie CIT i PIT, tak aby zapewnić powiązanie wysokości podatku płaconego przez duże przedsiębiorstwa (w szczególności przedsiębiorstwa międzynarodowe) z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.
Zmiany wspólne w zakresie CIT/PIT
Planowane zmiany w zakresie CIT/PIT dotyczyć mają m.in.:
- ograniczania w zakresie możliwości manipulowania wysokością stawki amortyzacyjnej w sytuacji, gdy podatnik korzysta ze zwolnienia,
- wprowadzenia rozwiązania uprawniającego podatników do skorzystania ze zwolnienia z podatku od przychodów z budynków także w przypadku, gdyby po dniu 31 grudnia 2020 r. nadal obowiązywał w Polsce stan epidemii związany z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2; zwolnienie to miałoby mieć zastosowanie również po 31 grudnia 2020 r.
Zmiany w CIT
W zakresie CIT planowane są m.in. następujące rozwiązania:
- podwyższenie limitu przychodów z bieżącego roku podatkowego z 1.200.000 euro do 2.000.000 euro, uprawniających do korzystania z 9% stawki CIT,
- nadanie spółce komandytowej statusu podatnika podatku dochodowego,
- zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w podatku przez będących podatnikami tego podatku wspólników spółek jawnych,
- dostosowanie krajowych regulacji dotyczących źródeł dochodów osiąganych przez nierezydentów na terytorium Polski do standardów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zmienianych w drodze MLI,
- ograniczenie możliwości rozliczania strat w sytuacji, gdy podatnik przejął inny podmiot lub do podatnika został wniesiony wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części albo wkład pieniężny, za który podatnik nabył przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część,
- doprecyzowanie, że regulacja zawarta w art. 14a ustawy o PDOP (określająca, że gdy podatnik przez wykonanie świadczenia niepieniężnego reguluje w całości lub w części zobowiązanie, to przychodem takiego podatnika jest wysokość zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego świadczenia) obejmuje również przeniesienie przez likwidowaną spółkę (spółdzielnię) majątku rzeczowego na rzecz jej wspólników (akcjonariuszy, członków spółdzielni) tytułem podziału majątku likwidowanej osoby prawnej,
- doprecyzowanie nazwy oraz algorytmu wskaźnika służącego wyliczeniu maksymalnej wysokości kosztów finansowania dłużnego, jakie w danym roku podatkowym mogą obciążać wynik podatkowy (dochód/strata), wykazywany przez danego podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością,
- eliminacja wątpliwości interpretacyjnych dotyczących limitowania nadwyżki kosztów finansowania dłużnego,
- rozszerzenie zakresu transakcji podlegających weryfikacji pod kątem zgodności z zasadą ceny rynkowej (w szczególności w przypadku, gdy rzeczywisty właściciel ma siedzibę w tzw. "raju podatkowym"), a także zwiększenie obowiązków dokumentacyjnych dla takich transakcji,
- wprowadzenie obowiązku sporządzania i podania do publicznej wiadomości polityki podatkowej za rok podatkowy przez podatników CIT.
Zmiany w PIT i ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym
Na gruncie ustawy o PDOF, planuje się wprowadzenie m.in. następujących rozwiązań:
- dostosowanie regulacji do zmian wprowadzonych w ustawie o PDOP,
- likwidację tzw. ulgi abolicyjnej.
Z kolei w zakresie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne planowane są m.in. następujące zmiany:
- podniesienie limitu przychodów warunkującego wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz limitu przychodów uprawniającego do kwartalnych wpłat ryczałtu,
- likwidację większości przypadków, w których określona działalność wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (w tym poprzez zmianę definicji wolnych zawodów),
- obniżenie niektórych stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- ujednolicenie wysokości ryczałtu dla najmu oraz usług związanych z zakwaterowaniem,
- likwidację wyłączenia z opodatkowania kartą podatkową w przypadku prowadzenia takiej samej działalności przez małżonka,
- dopuszczenie czasowego zwiększenia stanu zatrudnienia przez przedsiębiorców opłacających kartę podatkową,
- likwidację tzw. ulgi abolicyjnej,
- rozszerzenie zakresu transakcji podlegających weryfikacji pod kątem zgodności z zasadą ceny rynkowej (w szczególności w przypadku, gdy rzeczywisty właściciel ma siedzibę w tzw. "raju podatkowym"), oraz zwiększenie obowiązków dokumentacyjnych dla takich transakcji.
Zaznaczamy, że planowane zmiany na gruncie CIT/PIT/ustawy o ryczałcie zapewne ulegną modyfikacji na etapie procesu legislacyjnego. Do tematu będziemy wracać na łamach naszych czasopism.