Wydawnictwo Podatkowe
sobota, 26 kwietnia 2025 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 25.04.2025 r., godz. 14:02 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 293.400 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej)
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
kwiecień 2025
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
14
1
2
3
4
5
6
15
7
8
9
10
11
12
13
16
14
15
16
17
18
19
20
17
21
22
23
24
25
26
27
18
28
29
30
pomoce podatnika

"Twardy" Brexit - konsekwencje w VAT w świetle wyjaśnień Ministerstwa Finansów

Źródło: Redakcja biuletynu informacyjnego | 16.04.2019

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.podatki.gov.pl) zamieszczono informację dla przedsiębiorców, dotyczącą podstawowych konsekwencji na gruncie VAT bezumownego wyjścia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dalej: Zjednoczonego Królestwa) z Unii Europejskiej, czyli tzw. "twardego" Brexitu. Bezumowne wyjście z UE spowodowałoby, że w relacjach UE ze Zjednoczonym Królestwem nie zostałby wprowadzony okres przejściowy, obejmujący m.in. czasowe utrzymanie obecnego stanu prawnego w zakresie opodatkowania VAT transakcji dostaw towarów i świadczenia usług pomiędzy podmiotami unijnymi (np. polskimi) a brytyjskimi. Konsekwencje twardego Brexitu:

1) zmiany zasad opodatkowania VAT dostaw towarów między Polską a Zjednoczonym Królestwem – przepisy dotyczące dostaw i przemieszczeń towarów dokonywanych pomiędzy państwami UE nie będą miały zastosowania do obrotu towarowego między państwami członkowskimi a Zjednoczonym Królestwem, które stanie się państwem trzecim; w konsekwencji w relacjach pomiędzy UE i Zjednoczonym Królestwem nie będą występować takie transakcje, jak WDT, WNT oraz sprzedaż wysyłkowa; dostawy i przemieszczenia towarów między Polską a Zjednoczonym Królestwem będą podlegały przepisom odnoszącym się do eksportu i importu towarów;

2) zmiany zasad opodatkowania VAT świadczenia usług między Polską a Zjednoczonym Królestwem – w przypadku większości usług wyjście Zjednoczonego Królestwa z UE nie będzie powodować zmiany w zakresie miejsca opodatkowania usług świadczonych na rzecz podmiotów brytyjskich (podatników bądź konsumentów); jednak w przypadku wykonywania niektórych usług wymóg traktowania Zjednoczonego Królestwa jako terytorium państwa trzeciego (nie zaś państwa członkowskiego UE) może prowadzić do zmiany miejsca ich opodatkowania (przypomnijmy, że świadczenie usług wymienionych w art. 28l ustawy o VAT – np. sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji, usługi reklamy, usługi doradcze, prawnicze, księgowe, usługi tłumaczeń – na rzecz konsumentów zlokalizowanych poza terytorium UE – podlega opodatkowaniu w kraju, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, czyli na terytorium państwa trzeciego; natomiast gdy te same usługi są świadczone na rzecz konsumentów z UE, miejsce świadczenia jest ustalane według zasady ogólnej, czyli zasadniczo jest to państwo, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej; wyjście Zjednoczonego Królestwa z UE spowoduje zatem, że w przypadku świadczenia ww. usług dla konsumentów miejsce opodatkowania ulegnie zmianie, gdyż nie będą już one opodatkowane w Polsce, lecz w Zjednoczonym Królestwie);

3) zmiany dotyczące procedury Mini One Stop Shop (MOSS) oraz progu dla usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych – podatnicy wykonujący usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne na rzecz konsumentów brytyjskich utracą możliwość korzystania z ułatwienia w postaci progu dla tych usług w wysokości 42.000 zł, o którym mowa w art. 28k ust. 2 ustawy o VAT (ułatwienie to pozwala na rozliczanie w Polsce VAT od takich usług według reguł obowiązujących dla transakcji krajowych); świadczenie ww. usług na rzecz brytyjskich podmiotów niebędących podatnikami będzie podlegało opodatkowaniu w Zjednoczonym Królestwie; VAT z tytułu takich usług nie będzie mógł zostać zadeklarowany i rozliczony w uproszczony sposób za pośrednictwem MOSS w państwie siedziby (identyfikacji) unijnego podatnika (np. w Polsce), co oznacza, że podatnik świadczący takie usługi będzie obowiązany do zapłaty VAT bezpośrednio w Zjednoczonym Królestwie, jak również do dopełnienia obowiązujących tam wymogów w zakresie rejestracji, deklarowania i sprawozdawczości na potrzeby VAT;

4) obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego w Polsce przez podmioty ze Zjednoczonego Królestwa – przedsiębiorca ze Zjednoczonego Królestwa będzie miał obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego, jeżeli będzie łącznie spełniał warunki wskazane w art. 18a ust. 1 ustawy o VAT (będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, tj. wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, nie będzie posiadał siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski lub innego państwa UE, będzie miał obowiązek zarejestrowania się w Polsce jako podatnik VAT czynny); MF podkreśliło, że obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego w Polsce będzie dotyczył także przedsiębiorców, którzy już obecnie są zarejestrowani w Polsce jako czynni podatnicy VAT;

5) zmiany dotyczące zwrotu VAT podmiotom zagranicznym (procedura VAT-Refund)

a) zwrot VAT podatnikom mającym siedzibę w Zjednoczonym Królestwie składającym w Polsce wnioski o zwrot VAT w procedurze VAT-Refund – brytyjscy podatnicy nie będą mogli składać wniosku o zwrot VAT zapłacony w Polsce w formie elektronicznej zgodnie z dyrektywą 2008/9/WE, lecz będą musieli ubiegać się o taki zwrot zgodnie z trzynastą dyrektywą Rady 86/560/EWG (wniosek o zwrot VAT zapłaconego w Polsce powinien być złożony w formie papierowej do naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście; nie będzie możliwości monitorowania procesu obsługi takiego wniosku za pośrednictwem elektronicznego systemu;
MF podkreśliło, że zwrot VAT w Polsce podmiotom ze Zjednoczonego Królestwa będzie przysługiwał pod warunkiem spełnienia przez to państwo zasady wzajemności w zakresie zwrotu VAT);

b) zwrot VAT w procedurze VAT-Refund zapłaconego w Zjednoczonym Królestwie przez polskich podatników VAT będzie podlegał regulacjom w zakresie procedury VAT-Refund obowiązującym w tym kraju (wnioski te nie będą mogły być składane, jak dotychczas, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla podatnika);

6) zmiany dotyczące zwrotu VAT podróżnym (TAX FREE) – pojawi się możliwość sprzedaży towarów obywatelom Zjednoczonego Królestwa (podróżnym) w systemie TAX FREE (obywatele brytyjscy robiący zakupy w Polsce będą mogli odzyskać podatek VAT od towarów zakupionych na terytorium Polski i wywiezionych poza obszar UE; natomiast sprzedawca uczestniczący w polskim systemie TAX FREE będzie miał prawo do zastosowania stawki VAT 0% do opodatkowania sprzedaży dokonanej podróżnemu – po spełnieniu warunków wymienionych w ustawie o VAT).

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.