Sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej udzielił 20 czerwca 2024 r. odpowiedzi na interpelację poselską nr 3171 w sprawie modyfikacji systemu oceny i awansów nauczycieli.
W odpowiedzi tej wyjaśniono, że:
"(...) jednym z priorytetów obecnej polityki oświatowej Rządu RP jest odbudowa prestiżu zawodu nauczycielskiego. Rola społeczna, wymagane kwalifikacje i ustawowy obowiązek cyklicznego potwierdzania rozwoju zawodowego, a także wyzwania stawiane przed nauczycielami - muszą być odzwierciedlone w regulacjach systemowych kształtujących warunki pracy w tym zawodzie.
Minister Edukacji jest otwarta na szeroki dialog ze środowiskami zainteresowanymi sprawami oświaty, dlatego też mając na uwadze postulaty dotyczące koniecznych zmian w zakresie m. in. awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli oraz kierując się koniecznością wypracowania propozycji satysfakcjonujących rozwiązań, podjęła decyzję o wzmocnieniu dialogu z partnerami, dla których jest istotny status zawodowy nauczycieli. Dialog ten będzie podejmowany na forum powołanego z dniem 30 kwietnia 2024 r. Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli (zarządzenie Ministra Edukacji z dnia 26 kwietnia 2024 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli, Dz. Urz. ME z 2024 r. poz. 32).
Zadaniem Zespołu jest przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, w szczególności w zakresie wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli, odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, emerytur nauczycieli oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, a także kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Wypracowany projekt zmian zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Odnosząc się do pytań w zakresie podejmowanych działań dotyczących przygotowania kandydatów do zawodu nauczyciela, koordynacji procesów kształcenia nauczycieli oraz wsparcia nauczycieli w doskonaleniu ich umiejętności, uprzejmie informuję, że od roku akademickiego 2019/2020 weszły w życie istotne zmiany w kształceniu nauczycieli. Wprowadzono je przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 742) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 453).
W ww. standardzie kształcenia nauczycieli sformułowane zostały treści kształcenia dotyczące promowania i rozwijania umiejętności proinnowacyjnych. Uczelnie prowadzące studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela są zobowiązane do realizacji określonego ww. przepisami standardu kształcenia, w tym także treści dotyczących umiejętności proinnowacyjnych.
Ponadto przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2023 r. poz. 984z późn. zm.), a także przepisami:
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2738);
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2018 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 2029);
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 2628),
zobowiązano:
- nauczycieli doradców metodycznych do wspierania nauczycieli oraz rad pedagogicznych w podejmowaniu działań innowacyjnych;
- placówki doskonalenia nauczycieli do uwzględniania w planach pracy wniosków z analizy badań potrzeb nauczycieli, szkół i placówek korzystających z oferty placówki doskonalenia i do organizowania i prowadzenia form doskonalenia zawodowego nauczycieli zaspokajających te potrzeby;
- dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek do określania w każdym roku potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego z uwzględnieniem wniosków nauczycieli o dofinansowanie form kształcenia i doskonalenia oferowanych przez uczelnie, placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne i inne podmioty, których zdania statutowe obejmują doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz do składnia do organu prowadzących wniosków o dofinansowanie (w części lub w całości) form doskonalenia nauczycieli, w tym także studiów lub studiów podyplomowych kształcących nauczycieli.
- organy prowadzące do wyodrębniania w swoich budżetach środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz do opracowywania – z uwzględnieniem ww. wniosków - planów dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących w prowadzonych przez te organy przedszkolach, szkołach i placówkach, a także do ustalania - w porozumieniu z dyrektorami tych przedszkoli, szkół i placówek - maksymalnej kwoty dofinansowania opłat pobieranych przez podmioty realizujące kształcenie i doskonalenie nauczycieli oraz formy i specjalności na które dofinansowanie jest przyznawane."