Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej udzieliła odpowiedzi na interpelację poselską nr 2198 w sprawie egzekucji z minimalnego wynagrodzenia za pracę.
W odpowiedzi tej wyjaśniono, że: "(...) W polskim systemie prawnym funkcjonują przepisy spełniające funkcję ochronną w odniesieniu do wynagrodzenia pracownika.
Przepis art. 13 Kodeksu pracy stanowi, że pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia za pracę. Warunki realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz polityka państwa w dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalana na warunkach wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 z późn. zm.), ma na celu zabezpieczenie minimalnego poziomu wynagrodzenia pracownika i stanowi ważne prawo ekonomiczne i socjalne, jest również ważną kategorią polityki społeczno–gospodarczej.
W myśl z art. 871 § 1 pkt 1 k.p. wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego, jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania – przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne. Powyższy przepis art. 871 § 1 pkt 1 k.p. ma charakter socjalny, pełni funkcję ochronną i jest instrumentem zabezpieczającym materialne interesy pracowników. Jest także wyrazem funkcji alimentacyjnej wynagrodzenia za pracę, które stanowi źródło utrzymania pracownika i jego rodziny.
Stąd też uzasadnione jest - co do zasady - przyjęcie przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę jako kwoty wolnej od potrąceń.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku z trwającymi pracami związanymi z wypracowaniem stosownych rozwiązań mających na celu implementację do polskiego porządku prawnego wymogów przewidzianych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE, analizowana jest także kwestia potrąceń z wynagrodzenia pracownika."