Grupa posłów skierowała do ministra finansów interpelację nr 1739 w sprawie zmiany obowiązku określonego w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, tj. badania sprawozdań finansowych. W treści dokumentu zadano następujące pytania:
- Czy przeprowadzono zapowiadany przez Ministerstwo Finansów przegląd przepisów z zakresu rachunkowości w ramach projektu pn. modernizacja ustawy o rachunkowości?
- Czy Ministerstwo Finansów planuje zwiększenie i zaktualizowanie kryteriów wartości przychodów rocznych netto, wartości sumy aktywów bilansu oraz wielkości zatrudnienia dla firm?
- Czy Ministerstwo Finansów rozważa możliwość zmiany polegającej na pozostawieniu obowiązku badania bilansu wyłącznie dla podmiotów wymienionych art. 64 ust. 1 pkt 1–3 ustawy o rachunkowości w celu kontroli?
W odpowiedzi udzielonej 19 marca 2024 r. na ww. interpelację podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wskazał, iż:
"(...) W kwestii kompleksowego przeglądu przepisów z zakresu rachunkowości w ramach projektu pn. modernizacja ustawy o rachunkowości informujemy, że prace nad projektem są w toku, zatem na ten moment nie ma jeszcze ostatecznych rozstrzygnięć w kwestii propozycji ewentualnych zmian w zakresie zagadnień związanych z badaniem rocznych sprawozdań finansowych. Na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/modernizacja-ustawy-o-rachunkowosci sukcesywnie publikowane będą raporty stanowiące podsumowania kolejnych etapów prac (...)".
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295), której celem jest m.in. implementacja do polskiego porządku prawnego dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2023/2775 z dnia 17 października 2023 r.1, zgodnie z którą kryteria progowe dla celów rachunkowości zostały podniesione o 25%.
W konsekwencji w projekcie zmiany ustawy o rachunkowości zaproponowano podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
Proponowane po zmianie progi do badania przestawiają się następująco:
- 3 125 000 euro - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego oraz
- 6 250 000 euro w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
- próg zatrudnienia pozostaje bez zmian.
Wejście w życie zmienianych przepisów jest przewidziane w 2024 r. co oznacza, że podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 rok. Planuje się, że projekt ustawy zmieniającej wysokość progów do badania trafi do uzgodnień zewnętrznych w marcu/kwietniu tego roku (...).
Stoimy na stanowisku, że pozostawienie obowiązku badania sprawozdania finansowego wyłącznie dla jednostek finansowych i spółek akcyjnych, to jest de facto zniesienie obowiązku poddania badaniu sprawozdania finansowego większości podmiotów gospodarczych funkcjonujących w Polsce byłoby sprzeczne z przepisami prawa unijnego i szkodliwe z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, a także negatywnie wpłynęłoby na jakość danych przekazywanych na potrzeby kontroli skarbowych.
Zasadniczo interesariuszami sprawozdania finansowego nie są jedynie akcjonariusze spółek, ale wszystkie podmioty, dla których prawidłowe sprawozdanie finansowe jest podstawą do podjęcia decyzji gospodarczych. Takimi interesariuszami są więc potencjalni inwestorzy rozważający nabycie udziałów (w tym fundusze inwestycyjne), udzielający finansowania (banki, obligatariusze, podmioty udzielające dotacji), dostawcy towarów i usług, ubezpieczyciele, leasingodawcy, pracownicy. Grono interesariuszy znacznie zatem wykracza poza wymienioną w interpelacji grupę akcjonariuszy.
Brak obiektywnego spojrzenia na finanse podmiotów przez wysokiej klasy specjalistów (biegłych rewidentów) mogłaby nie pozwolić na wyłapanie potencjalnych bankructw i w ten sposób może narazić na szkodę wielu nieprofesjonalnych interesariuszy. Obiektywna ocena wiarygodności danych zawartych w sprawozdaniu finansowym zapewnia dostęp interesariuszom do rzeczywistych danych podmiotu oraz przyczynia się do podjęcia mniej ryzykownych decyzji biznesowych, w tym związanych z podziałem zysków, lokowaniem zasobów kapitałowych, udzielaniem pożyczek, emisją własnych obligacji w celu pozyskania dodatkowych środków pieniężnych na rynku (...)".