W odpowiedzi na interpelację poselską nr 41445 w sprawie wysokości zasiłku pielęgnacyjnego, udzielonej 26 czerwca 2023 r., Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej wskazało, że:
"Świadczenia rodzinne, w tym zasiłek pielęgnacyjny, są świadczeniami finansowanymi z budżetu państwa, których wysokości podlegają procesowi weryfikacji na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. 2023 poz. 390 z późn. zm.).
Na podstawie art. 18 ww. ustawy o świadczeniach rodzinnych, kwoty kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń rodzinnych oraz kwoty świadczeń rodzinnych (w tym zasiłku pielęgnacyjnego), z wyjątkiem świadczenia pielęgnacyjnego waloryzowanego co roku na odmiennych zasadach, podlegają weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyników badań progu wsparcia dochodowego rodzin. Próg wsparcia dochodowego rodzin bada i przedstawia Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Procedurę weryfikacji świadczeń rodzinnych określa art. 19 ustawy o świadczeniach rodzinnych, który m.in. stanowi o udziale Rady Ministrów i Rady Dialogu Społecznego w procesie ustalania ww. kwot kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń rodzinnych.
Ostateczne rozstrzygnięcie o zakresie zmian ww. kwot w ramach danej weryfikacji dokonywane jest przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia. Zgodnie z ww. ustawowo określonymi zasadami weryfikacji, w obecnym stanie prawnym najbliższa weryfikacja ww. kwot przypada na rok 2024 i wówczas Rada Ministrów podejmie decyzję o jej zakresie.
Jednocześnie dostrzegając sytuację osób z niepełnosprawnościami oraz potrzebę ich wsparcia, w ramach prowadzonych w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej prac, przygotowana została ustawa o świadczeniu wspierającym, która poza wprowadzeniem nowego systemu orzecznictwa zakłada także przebudowę dotychczasowego systemu świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów przez wprowadzenie od 1 stycznia 2024 r. do systemu prawnego nowego świadczenia – świadczenia wspierającego kierowanego bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością oraz modyfikację warunków przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego.
Świadczenie wspierające będzie kierowane bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością w wieku od ukończenia 18 roku życia. Świadczenie to będzie przysługiwało bez względu na dochody osiągane przez tę osobę lub członków jej rodziny (brak kryterium dochodowego), będzie wolne od egzekucji i niezależnie od innych form wsparcia.
Ponadto sytuacja osobista opiekuna osoby z niepełnosprawnościami, w szczególności jego dochód, posiadanie ustalonego prawa do emerytury bądź renty (w tym renty socjalnej) czy aktywność zawodowa, nie będzie miała żadnego wpływu na prawo do świadczenia wspierającego.
Świadczenie wspierające będzie uzależnione od uzyskania w wojewódzkim zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia na poziomie od 70 pkt do 100 pkt, a jego wysokość będzie powiązana z wysokością renty socjalnej.
Należy podkreślić, że wraz z coroczną waloryzacją renty socjalnej corocznej waloryzacji będzie podlegała także wysokość świadczenia wspierającego.
Świadczenie wspierające będzie wprowadzane w trzech etapach począwszy od 1 stycznia 2024 r., a skończywszy na finalnym wdrożeniu całości zmian, które nastąpi 1 stycznia 2026 r.
Podsumowując, należy podkreślić, że ustawa o świadczeniu wspierającym ukierunkowuje politykę państwa na upodmiotowienie osoby z niepełnosprawnością, tak aby wsparcie było kierowane bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej oraz realizuje praktycznie wszystkie inne postulaty osób niepełnosprawnych i ich opiekunów, które były formułowane w ostatnich latach.
Ustawa o świadczeniu wspierającym w dniu 26 maja 2023 r. została uchwalona przez Sejm, obecnie jest przedmiotem prac Senatu RP. Ostateczny kształt ustawy uzależniony jest od przebiegu dalszych prac legislacyjnych".