Podstawa prawna
Zgodnie z art. 15e ust. 1 ustawy o PDOP, podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty niektórych usług/świadczeń wymienionych w tym przepisie (np. usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze), poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych i odsetek.
Powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w zakresie, w jakim:
- uprzednie porozumienie cenowe obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłaty i należności w okresie, którego to porozumienie dotyczy lub
- porozumienie podatkowe, o którym mowa w art. 20zb pkt 2 Ordynacji podatkowej, obejmuje prawidłowość kalkulacji wynagrodzenia za te usługi, opłaty i należności w okresie, którego to porozumienie dotyczy.
Zgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (Dz. U. poz. 2200), podatnicy, dla których wydano uprzednie porozumienie cenowe, składają Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie o realizacji uprzedniego porozumienia cenowego za każdy rok podatkowy objęty uprzednim porozumieniem cenowym, w terminie właściwym dla złożenia rocznego zeznania podatkowego.
Przypominamy, że termin na złożenie rocznego zeznania podatkowego CIT-8 za 2020 r. został wydłużony do 30 czerwca 2021 r. Zatem termin na złożenie sprawozdania o realizacji uprzedniego porozumienia cenowego APA (u podatników CIT na formularzu APA-C) ulega przedłużeniu do 30 czerwca 2021 r. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w informacji zamieszczonej na stronie internetowej www.gov.pl.
Uprzednie porozumienie cenowe w spółce komandytowej
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (dalej: MF) w piśmie z 7 stycznia 2021 r., nr DD5.054.6.2021, będącym odpowiedzią na interpelację poselską nr 17367, odnosił się do kwestii, przysługującej po 31 grudnia 2020 r., "ochrony" wynikającej z treści uprzedniego porozumienia cenowego APA, które dotyczyło transakcji zawieranej przez przedsiębiorcę będącego spółką komandytową. Ze względu na transparentność podatkową takiej spółki, z wnioskiem o wydanie takiej decyzji występowali przed 1 stycznia 2021 r. podatnicy podatku dochodowego będący wspólnikami spółki komandytowej, którzy następnie byli formalnymi adresatami takiej decyzji APA. Z ww. pisma wynika, że "ochronę" wynikającą z treści uprzedniego porozumienia cenowego APA uzyskuje także spółka komandytowa. Zdaniem MF:
"(...) w przypadku, gdy transakcje takie zawierała spółka komandytowa to – w świetle przepisów prawa cywilnego i prawa gospodarczego – stroną takiej transakcji wskazanej w art. 15e ustawy o PDOP była ta spółka. Rynkowy charakter takiej transakcji i ustalonego w niej wynagrodzenia oceniany był przez pryzmat działalności spółki, a nie działalności jej wspólników. Z uwagi jednak na fakt, iż w przypadku spółki podatkowo transparentnej, ograniczenia wynikające z art. 15e ustawy CIT dotyczyły rozliczeń podatkowych wspólników takiej spółki będących podatnikami podatku CIT, przed 1 stycznia 2021 r. z wnioskami o wydanie APA w zakresie transakcji realizowanych przez spółkę komandytową występowali – będący podatnikami podatku dochodowego – wspólnicy takiej spółki, którzy jednocześnie byli adresatami takich decyzji.
(...) spółka jawna i komandytowa, która uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, uwzględnia zdarzenia zaistniałe przed dniem, w którym stała się ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mające wpływ na wysokość jej zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej za takie zdarzenie zaistniałe przed dniem, w którym spółka komandytowa stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, uznać należy wydaną przez organ podatkowy decyzję APA, potwierdzającą prawidłowość kalkulacji przez spółkę wynagrodzenia za świadczenia wskazane w art. 15e ust. 1 ustawy CIT. W konsekwencji, zgodnie z treścią art. 15e ust. 15 ustawy CIT, do kosztów wskazanych w tej decyzji świadczeń nie powinny, co do zasady, znajdować zastosowania ograniczenia wynikające z art. 15e ust. 1 ustawy CIT, również wówczas, kiedy z wnioskiem o wydanie takiej decyzji – przed uzyskaniem przez spółkę komandytową statusu podatnika podatku CIT – wystąpili wspólnicy takiej spółki i wspólnicy tacy byli jej adresatem. Kluczowe jest przy tym, aby nie nastąpiła istotna zmiana okoliczności gospodarczych, w tym w zakresie analizy funkcji, aktywów i ryzyk podmiotów zaangażowanych w transakcję, co do której została wydana decyzja APA".