W piśmie nr PT7.054.16.2020 z dnia 6 listopada 2020 r. będącym odpowiedzią na ww. interpelację, resort finansów wyjaśnił, że wprowadzone dodatkowe pozycje w części ewidencyjnej nowego JPK_VAT w postaci grup towarów i usług GTU ukierunkowane są na podniesienie efektywności analityki Krajowej Administracji Skarbowej służącej identyfikacji oszustw podatkowych, zmniejszenie ilości kontroli podatkowych i celno-skarbowych oraz ograniczenie czasu ich trwania, a w konsekwencji mają przełożyć się na eliminację przypadków nieuczciwej konkurencji rynkowej. MF przyznało, że dodatkowe informacje pozwolą sprawniej typować podmioty do działań i zautomatyzują ten proces. Ponadto, jak wynika z powyższej odpowiedzi:
"(...) nowo dodane elementy w strukturze pliku będą wypełniane wyłącznie przez określoną grupę podatników, u których występuje oznaczony zakres świadczonych usług lub też określony asortyment towarów, tzw. wrażliwych, tj. najczęściej wykorzystywanych w oszustwach podatkowych. Pragnę również podkreślić, iż zarówno rozporządzenie wykonawcze, jak i opracowane na jego podstawie wzory nowej schemy JPK_VAT z deklaracją były przedmiotem konsultacji. Projekt rozporządzenia wykonawczego był przekazany przy piśmie z 30 lipca 2019 r. do konsultacji publicznych, uzgodnień i opiniowania. Zgłoszone uwagi w toku konsultacji były przedmiotem analiz, a ich wyniki znalazły odzwierciedlenie w raporcie z konsultacji opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. Informacja o konsultacjach publicznych w zakresie wzoru nowej schemy i ich terminie była podana do publicznej wiadomości. Udział w konsultacjach był otwarty dla wszystkich przedsiębiorców. Po analizie uwag zgłoszonych w ramach konsultacji w przedmiocie nowej schemy o połowę zredukowano liczbę zaproponowanych pierwotnie kodów dokumentów GTU. Dodatkowo zredukowano liczbę procedur specjalnych podlegających oznaczeniu w schemie oraz usunięto po stronie sprzedaży i zakupów adres kontrahenta/dostawcy.
W chwili obecnej wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców prowadzone są analizy dotyczące konieczności ewentualnego wprowadzenia zmian w rozporządzeniu wykonawczym w zakresie GTU. Jeśli chodzi o kary za błędy w ewidencji JPK_VAT należy wskazać, iż wprowadzona została kara pieniężna w wysokości 500 zł 3 za błędy w przesłanej ewidencji, mająca na celu zobligowanie podatników do dołożenia większej staranności przy wypełnianiu plików JPK_VAT. Pragnę zauważyć, iż ma ona charakter fakultatywny, oparty na uznaniu administracyjnym warunkowanym okolicznościami konkretnej sprawy i nie będzie nakładana automatycznie, po identyfikacji błędu w ewidencji. Zmieniono bowiem w stosunku do pierwotnej wersji przepisów charakter kary z obligatoryjnego na fakultatywny.4 Od 1 października 2020 r., tj. od daty wdrożenia nowego JPK_VAT, kara może być nakładana tylko na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania i wprowadzane błędy uniemożliwiają weryfikacje prawidłowości transakcji, jeżeli naczelnik urzędu skarbowego uzna, że nałożenie tej kary jest zasadne. Jednocześnie podkreślenia wymaga, że nałożenie tej kary przez naczelnika urzędu skarbowego poprzedzone będzie wezwaniem podatnika do skorygowania błędów, w którym to wezwaniu błędy te zostaną wskazane. Kara pieniężna nie będzie nakładana, jeżeli podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania: - prześle skorygowany plik w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub - złoży wyjaśnienia, w których wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu. (...)"