Organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych uznają generalnie, że jeżeli z treści zawartych umów wynika, że pośrednik ma prawo do kształtowania ceny paliwa, warunków jego nabycia, reklamacji wadliwego paliwa, to należy uznać, że nabył prawo do faktycznego rozporządzania nim jak właściciel. W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-1.4012.173.2020.2.KO z dnia 15 maja 2020 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił, iż:
"(...) W odniesieniu do możliwości zakwalifikowania opisanych transakcji z udziałem kart jako transakcji (dostaw) łańcuchowych, o których mowa w ww. art. 7 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług należy podkreślić, że warunkiem niezbędnym zaistnienia omawianego unormowania jest to, że towar zostaje wydany przez pierwszy podmiot ostatniemu w kolejności podmiotowi, przy czym podmioty pośredniczące w ogóle nie wchodzą w fizyczne posiadanie przedmiotu dostawy. Wskazany przepis bazuje zatem na konstrukcji opartej na fikcji prawnej, zgodnie z którą - dla potrzeb VAT - przyjmuje się, że dostawy towarów dokonuje każdy podmiot uczestniczący w transakcji łańcuchowej, mimo że wydanie towaru ma miejsce tylko raz. W kontekście powyższego istotne jest uznanie, że na każdy z podmiotów uczestniczących w takiej transakcji następuje przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, czyli - w istocie - przeniesienie (uznanie, że dokonało się takie przeniesienie) praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości korzystania z niej oraz ustalania warunków takiego korzystania. W przypadku zatem, gdy kolejny w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma prawo do kształtowania ceny towaru, warunków jego nabycia, a ponadto obciążony jest ponoszeniem obowiązków reklamacyjnych w stosunku do np. wadliwego towaru, to uznać należy, że podmiot taki posiada prawo do faktycznego rozporządzania rzeczą jak właściciel.
Jeżeli zatem z zawartych postanowień wynika, że drugi w łańcuchu podmiot (pośrednik) ma wpływ na wspomniane wyżej istotne elementy kształtujące obrót danym towarem, to wówczas należy uznać, że rozporządza on daną rzeczą jak właściciel, czyli jest czynną stroną transakcji, w ramach której kolejna w szeregu dostawa na rzecz nabywcy będzie dokonana (uznana za dokonaną) przez niego (...)".
Analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku o interpretację, Dyrektor KIS uznał, że podatnik posiada prawo do dysponowania towarami jak właściciel i jest aktywnym uczestnikiem w łańcuchu dostaw paliw, które nabywane są przez niego z wykorzystaniem karty paliwowej. Zdaniem Dyrektora KIS, przemawia za tym m.in. fakt, że emitent karty ma realny wpływ na towary (paliwa) nabywane za pomocą kart paliwowych a za pomocą polityki rabatowej, również na cenę tego paliwa. Ponadto ponosi odpowiedzialność za jakość towarów i usług nabywanych za pomocą tych kart.
Biorąc powyższe pod uwagę - zdaniem organu podatkowego - emitent karty nie ogranicza się wyłącznie do wydania kart, za pośrednictwem których możliwy jest zakup paliw, ale pełni rolę aktywnego pośrednika, mającego wpływ na warunki, w jakich dokonywane są transakcje. Tym samym, w ramach wskazanego w opisie sprawy schematu współpracy pomiędzy stronami z wykorzystaniem ww. kart paliwowych, będzie dochodziło do sprzedaży towarów przez operatora (prowadzącego stację benzynową) na rzecz emitenta kart, a następnie odsprzedaży tych towarów na rzecz ostatecznego nabywcy.
W konsekwencji należy uznać, że transakcje dokonywane pomiędzy emitentem karty a nabywcą paliw w zakresie zakupów, dokonywanych przy pomocy kart, stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. odpłatną dostawę towarów a nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od tego zakupu.