Niestety coraz częściej okazuje się, że sprawcy wypadków drogowych to osoby, które już wcześniej miały odebrane uprawnienia do kierowania pojazdami. Co najbardziej szokuje, dotyczy to również kierowców zawodowych, np. kurierów. Dlatego tak ważne jest, aby firmy transportowe miały możliwość codziennego weryfikowania uprawnień zatrudnianych kierowców. Takie narzędzia są już dostępne.
Bezpłatna usługa ułatwiająca weryfikację kierowców dostępna jest pod adresem www.gov.pl/web/gov/sprawdz-uprawnienia-kierowcy. Dane są aktualizowane codziennie około godziny 600 i pokazują stan danych z ewidencji z poprzedniego dnia. Powyższa usługa umożliwia ręczne sprawdzenie uprawnień kierowców w zakresie danych, które gromadzone są w Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK). Można sprawdzić np., jakie uprawnienia do kierowania pojazdami znajdują się na dokumencie wraz z terminem ich ważności, jak również sprawdzić stan dokumentu, m.in. czy prawo jazdy nie zostało zatrzymane. Aby uzyskać dane, wystarczy podać imię i nazwisko kierowcy oraz numer blankietu/druku dokumentu (prawa jazdy, pozwolenia na kierowanie tramwajem lub tymczasowego elektronicznego prawa jazdy).
Jeśli chodzi o automatyczną weryfikację uprawnień kierowców, to Centralny Ośrodek Informatyki w styczniu udostępnił usługę API, dzięki której firmy transportowe zyskują szybki dostęp do wiarygodnych danych. Nowa usługa została stworzona z myślą o potrzebach branży transportowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Firmy mogą teraz masowo i automatycznie wysyłać zapytania do systemu CEPiK, podając dane kierowcy (imię, nazwisko oraz numer blankietu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem).
W odpowiedzi mogą otrzymać następujące informacje:
- rodzaj oraz zakres uzyskanego uprawnienia,
- datę ważności uprawnienia,
- datę ważności dokumentu,
- serię i numer blankietu,
- informację o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli dokument pozostaje zatrzymany.
Aby uzyskać dostęp do usługi, należy kierować zgłoszenia na adres biurocepik2.0@cyfra.gov.pl.