Zmiana pracodawcy wiąże się z zawarciem nowej umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz pracownika oraz z utworzeniem dla niego nowego rachunku PPK. Dzieje się tak również w przypadku, gdy programy PPK u dotychczasowego i nowego pracodawcy są zarządzane przez tę samą instytucję finansową. U nowego pracodawcy pracownik zostaje kolejny raz "zapisany do PPK". Swoje dotychczasowe oszczędności w PPK uczestnik może, ale nie musi, przetransferować na nowy, otwarty dla niego, rachunek PPK za pośrednictwem nowego pracodawcy. Tak wskazuje Polski Fundusz Rozwoju w wyjaśnieniach zamieszczonych na stronie internetowej www.mojeppk.pl.
Pracownik w momencie zatrudnienia u nowego pracodawcy powinien złożyć mu oświadczenie o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK. Ma na to 7 dni od dnia zawarcia dla niego umowy o prowadzenie PPK przez nowego pracodawcę. W przypadku złożenia tego oświadczenia po terminie, pracodawca informuje uczestnika PPK o jego bezskuteczności.
Pracodawca, który w terminie uzyska od pracownika oświadczenie o zawartych dla niego umowach o prowadzenie PPK, niezwłocznie informuje tego pracownika, że ma obowiązek złożyć, w jego imieniu, wniosek o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego rachunkach PPK na nowy rachunek PPK. Jeżeli pracownik nie jest zainteresowany transferem środków, wówczas powinien poinformować pracodawcę, w formie pisemnej, o braku zgody na transfer środków. Musi tego dokonać w ciągu 7 dni od dnia otrzymania informacji od pracodawcy. W razie braku zgody uczestnika PPK na wypłatę transferową, środki zgromadzone na jego dotychczasowych rachunkach PPK pozostaną na nich do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu. Jeżeli uczestnik PPK nie powiadomi pracodawcy o braku zgody na wypłatę transferową, wówczas pracodawca składa w jego imieniu wniosek o tę wypłatę transferową, za pośrednictwem instytucji finansowej, z którą nowy pracodawca zawarł dla pracownika umowę o prowadzenie PPK.
Co istotne, w sytuacji gdy uczestnik PPK nie skorzysta z pośrednictwa pracodawcy, transfer oszczędności pomiędzy rachunkami PPK nadal jest możliwy. Uczestnik PPK może w każdej chwili zdecydować się na przeniesienie środków zgromadzonych na jednym rachunku PPK na inny rachunek PPK. W przypadku podjęcia decyzji w sprawie transferu środków zgromadzonych na rachunku PPK na inny rachunek PPK, uczestnik podejmuje decyzję o przeniesieniu wszystkich środków zgromadzonych na tym rachunku. Uczestnik nie może przetransferować tylko części oszczędności zgromadzonych na jego rachunku PPK. Transfer środków jest dopuszczalny jednak tylko między rachunkami PPK, co oznacza, że uczestnik PPK nie może przekazać ich np. na swój rachunek prowadzony w PPE, IKE czy IKZE.
Jak wskazuje Polski Fundusz Rozwoju, dokonanie wypłaty transferowej środków zgromadzonych na rachunku PPK nie stanowi przeszkody do dalszego gromadzenia środków na tym rachunku, bowiem będzie on nadal prowadzony dla uczestnika PPK.