Z dniem 1 lipca 2024 r. weszła w życie większość regulacji zawartych w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 854).
Zawiera ona przede wszystkim uregulowania dotyczące legalnego pobytu i pracy obywateli Ukrainy w Polsce, możliwość pobytu w obiektach zbiorowego zakwaterowania czy wymaganych kwalifikacji lekarzy i pielęgniarek. Poza tym wprowadziła zmiany dotyczące innych ustaw, w tym m.in. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dotyczą one sposobu ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby wpłat na PFRON, który dokonywany jest w oparciu o regulacje zawarte w art. 21 tej ustawy. W wyniku nowelizacji do stanu zatrudnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o rehabilitacji (...) nie wlicza się osób niebędących osobami niepełnosprawnymi, które przybyły na terytorium Polski z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, a przebywających na urlopie bezpłatnym udzielonym w związku z ich uczestniczeniem w działaniach wojennych na terytorium Ukrainy. Osoba taka musi wraz z wnioskiem o udzielenie urlopu bezpłatnego złożyć zatrudniającemu je pracodawcy pisemne oświadczenie o celu wnioskowanego urlopu. Regulacja ta ma zastosowanie w odniesieniu do wpłat na Fundusz za miesiące przypadające w okresie trwania tych działań zbrojnych, począwszy od dnia 1 marca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
W myśl nowych regulacji do liczby ogółem dzieci, wychowanków, uczniów, studentów lub słuchaczy, o której mowa w art. 21 ust. 2d ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, nie należy wliczać osób niebędących osobami niepełnosprawnymi, które przybyły na terytorium Polski z terytorium Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Dotyczy to wpłat należnych za miesiące przypadające w okresie trwania tego konfliktu, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2024 r. W opinii ustawodawcy rozwiązanie to ma na celu sprawienie, by rekrutowanie dzieci, wychowanków, uczniów, studentów lub słuchaczy z Ukrainy nie wpływało negatywnie na rozliczenie wpłat na PFRON uczelni, szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo terapeutycznych, interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych, placówek resocjalizacyjnych, publicznych i niepublicznych żłobków, a także klubów dziecięcych.