Na każdym stanowisku pracy pracodawca musi zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Dotyczy to również stanowiska komputerowego. Szczegółowe wymogi w tym zakresie określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Ostatnia nowelizacja tego rozporządzenia weszła w życie 17 listopada 2023 r. i zmieniła treść rozporządzenia i załącznika do niego. Zgodnie z regulacją przejściową zawartą w art. 2 rozporządzenia nowelizującego, zmienione wymogi bhp na stanowiskach komputerowych, utworzonych przed 17 listopada 2023 r., muszą być wdrożone przez pracodawców najpóźniej do 17 maja 2024 r. Zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia polegają m.in. na:
- wprowadzeniu regulacji, zgodnie z którą przepisów rozporządzenia nie stosuje się do systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy,
- wprowadzeniu możliwości refundacji szkieł kontaktowych do pracy przy komputerze,
- nadaniu nowego brzmienia załącznikowi do rozporządzenia, który określa minimalne wymagania bhp oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe.
Załącznik do rozporządzenia po zmianie określa m.in. zasady organizowania stanowisk pracy w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Chodzi tu m.in. o laptopy czy notebooki (w tym wykorzystywane do pracy zdalnej).
W takim przypadku stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.