Z końcem lutego br. mija termin na uregulowanie opłaty rocznej za wpis do Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO). Obowiązek ten dotyczy przedsiębiorców:
- wprowadzających sprzęt elektryczny oraz elektroniczny i autoryzowanych przedstawicieli,
- wprowadzających baterie lub akumulatory,
- wprowadzających pojazdy,
- będących producentami, importerami i wewnątrzwspólnotowymi nabywcami opakowań,
- wprowadzających na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
- wprowadzających na terytorium kraju opony,
- wprowadzających na terytorium kraju oleje smarowe.
Wysokość stawki opłaty rocznej wynosi dla:
- mikroprzedsiębiorców – 100 zł,
- przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – 300 zł.
Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 Prawa przedsiębiorców jako mikroprzedsiębiorcę traktuje się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Średnioroczne zatrudnienie określa się w przeliczeniu na pełne etaty, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich, urlopach opiekuńczych i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Natomiast wyrażone w euro wielkości przelicza się na złote według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do określenia statusu przedsiębiorcy.
Opłatę roczną należy wnieść na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Analogicznie jak w przypadku opłaty rejestrowej, w razie prowadzenia działalności podlegającej wpisowi do BDO w więcej niż jednym zakresie, wnosi się tylko jedną opłatę roczną. Opłaty rocznej nie trzeba odprowadzać w roku, w którym została wniesiona opłata rejestrowa.
Brak opłaty skutkuje wykreśleniem z rejestru. Czynności tej dokonuje z urzędu marszałek województwa, w drodze decyzji.