Podmioty zatrudniające, które były zobowiązane do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, ale tego nie zrobiły, otrzymały z PFR wezwanie do podpisania umowy albo do przekazania do PFR za pośrednictwem formularza internetowego informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową. Zostały one rozesłane za pomocą profilu płatnika składek na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Trafiły one do około 150.000 pracodawców.
Pracodawca musi dopełnić formalności w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wezwania. Instytucjami finansowymi oferującymi prowadzenie PPK są:
- towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI),
- powszechne towarzystwa emerytalne (PTE),
- zakłady ubezpieczeń (ZU).
Wyboru instytucji finansowej można dokonać tylko spośród instytucji wpisanych do ewidencji PPK. Lista tych instytucji jest dostępna na stronie internetowej https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html. Po wyborze instytucji finansowej i zawarciu umowy o zarządzanie PPK pracodawca powinien poinformować o tym PFR poprzez otrzymany formularz.
Jeżeli podmiot zatrudniający albo osoba zobowiązana do działania w jego imieniu nie dopełni obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w terminie, podlega karze grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie tego czynu. Tak stanowi art. 106 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.
Warto przypomnieć, że obowiązek wdrożenia PPK nie ma zastosowania w odniesieniu do:
- osób fizycznych, które zatrudniają, w zakresie niezwiązanym z ich działalnością gospodarczą, osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby,
- mikroprzedsiębiorców, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK,
- podmiotów zatrudniających, które w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK prowadziły Pracowniczy Program Emerytalny oraz naliczały i odprowadzały składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia dla minimum 25% osób zatrudnionych i nadal są uprawnione do korzystania z tego zwolnienia.
Mogą także zachodzić inne sytuacje, gdy przedsiębiorcy otrzymają wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, mimo braku obowiązku jej zawarcia. Może tak być np. w przypadku:
- braku osób zatrudnionych w danym podmiocie – mimo że wcześniej zatrudniał on takie osoby,
- zakończenia albo zawieszenia działalności gospodarczej,
- połączenia z innym podmiotem,
- zmiany numeru NIP lub REGON,
- zawarcia umowy o zarządzanie PPK przez oddział, który ma odrębny NIP.
Jeżeli podmiot zatrudniający jest zwolniony z obowiązku wdrażania PPK, powinien poinformować PFR o przyczynie niezawarcia umowy o zarządzanie PPK.