Należności z tytułu dostaw i usług są zasadniczo inwentaryzowane drogą potwierdzenia salda. To wierzyciel jest zobowiązany do ustalenia stanu swoich należności, więc to on wysyła do dłużników druk "Potwierdzenie salda" i oczekuje na informację zwrotną, czy jest ono zgodne ze stanem wynikającym z jego ksiąg rachunkowych, czy nie jest. W przypadku niezgodności salda trzeba wyjaśnić jej przyczynę i rozliczyć ewentualne różnice.
Inwentaryzację należności z tytułu dostaw i usług można rozpocząć już 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończyć do 15. dnia roku następnego. Dlatego w przypadku jednostek, których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, inwentaryzację należności w drodze uzgodnienia salda można było rozpocząć od 1 października 2022 r. i należy ją zakończyć do 15 stycznia 2023 r. Z reguły potwierdzenia stanu należności dokonuje się na ostatni dzień miesiąca, przykładowo na 31 października lub 30 listopada, po jego zamknięciu. Jeśli stan należności jest potwierdzany na inny dzień niż ostatni dzień roku, trzeba ustalić kwotę, o którą zmieniła się wartości należności między dniem, na który potwierdzono saldo, a dniem 31 grudnia 2022 r.
Przed rozpoczęciem procedury potwierdzenia sald rozrachunków z kontrahentami jednostka dokonuje przeglądu sald w celu określenia statusu rozrachunków na dzień uzgodnienia, tj. należności:
- nieściągalne, przedawnione, umorzone (te powinny zostać wyksięgowane),
- sporne, wątpliwe, od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych i z tytułów publicznoprawnych (te inwentaryzuje się drogą weryfikacji, tj. drogą porównania danych ujętych w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji ich wartości),
- przeterminowane (w podziale na terminy opóźnienia) i nieprzeterminowane.
Jednostka wysyła do kontrahenta dwa egzemplarze pisma (wezwania do potwierdzenia wysokości salda) informującego o wysokości i składowych salda należności, z prośbą o jego potwierdzenie przez odesłanie jednego egzemplarza pisma podpisanego przez osobę upoważnioną przez kontrahenta. W przypadku stwierdzenia przez kontrahenta różnic w wysokości salda należności lub jego składowych, powinien on je wyspecyfikować na egzemplarzu, który zwrotnie przesyła do jednostki.
Coraz bardziej popularne jest potwierdzanie sald należności drogą elektroniczną, w tym w postaci wiadomości e-mail, o ile taka forma potwierdzania stanu wzajemnych rozrachunków została uzgodniona pomiędzy kontrahentami, a przekazane informacje zostaną odpowiednio uwierzytelnione.