Rozpoczęcie przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności z programu, po osiągnięciu 60. roku życia, oznacza, że kończy on tym samym oszczędzanie w PPK. Zatem nie mogą być za niego dokonywane wpłaty do PPK. Od 21 listopada br. PFR poinformuje o tym – za pośrednictwem instytucji finansowych prowadzących rachunki takiego uczestnika – wszystkich pracodawców. Zmianę tę wprowadza ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079).
Niezależnie od tego, ile rachunków PPK posiada uczestnik PPK, rozpoczęcie wypłaty z jednego z nich powoduje, że także na pozostałe nie mogą być dokonywane wpłaty do PPK.
Aktualnie zgodnie z art. 97 ustawy o PPK pracodawca o złożeniu wniosku o taką wypłatę dowiaduje się od instytucji finansowej, do której taki wniosek wpłynął. Instytucja finansowa o jego złożeniu informuje jednak tylko pracodawcę, z którym ma zawartą umowę o zarządzanie PPK. Tym samym obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na przekazanie informacji o rozpoczęciu wypłat przez uczestnika innym pracodawcom, którzy odprowadzają za niego wpłaty do PPK.
W efekcie nowelizacji instytucja finansowa informować będzie nie o złożonym przez uczestnika PPK wniosku o rozpoczęcie wypłaty, tylko o rozpoczęciu wypłaty środków. Taką informację przekaże ona nie tylko pracodawcy, z którym ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, ale także PFR. Fundusz z kolei zobowiązany będzie, aby za pomocą systemu teleinformatycznego ewidencji PPK niezwłocznie poinformować inne instytucje finansowe o rozpoczęciu wypłaty środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK, dla którego instytucje te prowadzą rachunki PPK. Te, niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, zobowiązane będą poinformować podmioty zatrudniające, z którymi zawarły umowy o zarządzanie PPK, o rozpoczęciu wypłaty.