Od marca 2018 r. pracodawcy prowadzący placówki handlowe muszą uwzględniać zakaz pracy w handlu w niedziele i święta, wynikający z ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Ustawa ta wprowadza wprawdzie liczne wyjątki od wspomnianego zakazu, niemniej pozostaje on ogólną zasadą. Wątpliwości co do zgodności z Konstytucją przepisów wprowadzających omawiany zakaz zgłosiła, we wniosku o zbadanie tych przepisów przez Trybunał Konstytucyjny, Konfederacja Lewiatan, reprezentująca interesy pracodawców.
We wniosku zarzucono niekonstytucyjność art. 5 ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta (...) w zakresie, w jakim różnicuje sytuacje pracowników odnośnie swobody wykonywania przez nich pracy w określone dni. Zakwestionowany art. 5 ustawy wprowadza zakaz wykonywania w niedziele i święta w placówkach handlowych handlu oraz czynności związanych z handlem, jak też powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania takiej pracy/czynności. Zróżnicowanie sytuacji pracowników wynikające z tego przepisu narusza, zdaniem wnioskodawcy, zasadę ochrony pracy, wolność jej wykonywania, zasadę równości oraz zasadę proporcjonalności.
Jak już wspomniano, ustawa wprowadziła szereg wyjątków od zakazu pracy w handlu w niedziele i święta, co również było przedmiotem zarzutu ze strony wnioskodawcy.
Zdaniem Konfederacji Lewiatan, art. 6 ustawy, przewidujący wyjątki od zakazu, narusza wynikający z art. 32 ust. 1 Konstytucji zakaz dyskryminacji poprzez wyodrębnienie grupy pracodawców, którzy mają prawo do prowadzenia handlu w niedziele i święta, w przeciwieństwie do pozostałych pracodawców/przedsiębiorców. Ponadto Konfederacja zarzuciła zastosowanie – przy wprowadzaniu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni – rażąco krótkiego vacatio legis (23 dni). Zarzuty zawarte we wniosku do TK dotyczyły również art. 3 pkt 7 wskazanej ustawy, który zawiera definicję niedzieli i święta, wprowadzoną dla celów stosowania zakazu pracy w handlu w niedzielę i święta. W ocenie wnioskodawcy przepis ten, definiujący niedzielę i święto odmiennie niż ma to miejsce w Kodeksie pracy, narusza zasadę poprawnej legislacji, zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa.
Trybunał Konstytucyjny na rozprawie w dniu 27 lipca 2021 r. orzekł, że zakwestionowane przepisy, dotyczące odrębnej definicji niedzieli i święta oraz wejścia ustawy w życie, są zgodne z Konstytucją (sygn. akt K 10/18). Co do pozostałych zaskarżonych przepisów TK umorzył postępowanie. Trybunał uznał, że definicja niedzieli i święta zastosowana w ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele i święta (...) nie jest tożsama z definicją tych pojęć, wprowadzoną w Kodeksie pracy, ma też inny zakres podmiotowy i przedmiotowy. Co do krótkiego okresu vacatio legis TK wskazał, że nie przekroczył on minimalnego okresu, a ponadto zakaz pracy w handlu w niedziele i święta był wprowadzany stopniowo.