Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 6 marca 2025 r.
(komplet czasopism on-line)
Ostatnia aktualizacja: 6.03.2025 r., godz. 7:09 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 345.594 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Terminarz
dla firm
Terminarz
dla budżetówki
marzec 2025
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
09
1
2
10
3
4
5
6
7
8
9
11
10
11
12
13
14
15
16
12
17
18
19
20
21
22
23
13
24
25
26
27
28
29
30
14
31
pomoce podatnika

Podatek od nieruchomości w ewidencji księgowej

Źródło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (628) z dnia 20.02.2025, strona 39 - Spis treści »
Dział: Rachunkowość krok po kroku

Dla celów bilansowych podatek od nieruchomości należny za dany rok powinien obciążać koszty tego właśnie roku. W księgach rachunkowych roczną kwotę tego podatku odnosi się w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki. Jeśli kwota podatku wpływa znacząco na wynik finansowy bieżącego okresu (miesiąca), to jednostka rozlicza go w czasie za pomocą konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Możliwe jest również księgowanie miesięcznej raty podatku w koszty, w miesiącu którego rata dotyczy, bez wcześniejszego ujmowania na koncie 64-0. Niekiedy ze względu nieistotną wartość można całą kwotę podatku za dany rok odnieść jednorazowo w ciężar kosztów działalności operacyjnej. W niniejszym artykule przedstawiamy na przykładach liczbowych różne rozwiązania ewidencyjne dotyczące podatku od nieruchomości. Sygnalizujemy również zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2025 r. do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie podatku od nieruchomości.

1. Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych od 1 stycznia 2025 r.

Zakres zmian wprowadzonych do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Podatek od nieruchomości jest jednym z podatków lokalnych, którego zasady ustalania i uiszczania określa ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.). Z dniem 1 stycznia 2025 r. zmiany w tej ustawie wprowadziła m.in. ustawa z dnia 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1757), zwana dalej ustawą zmieniającą. 

Dla Prenumeratorów GOFIN

TKKonieczność nowelizacji przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynikała z obowiązku dostosowania przepisów tej ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 lipca 2023 r., sygn. akt SK 14/21, który uznał przepisy art. 1a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy za niezgodne z Konstytucją. Nowelizacja miała na celu m.in. wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przez doprecyzowanie obowiązujących przepisów i tym samym zapewnienie prawidłowego ich stosowania. Na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości wprowadzono nowe definicje budynku i budowli oraz doprecyzowano zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości garaży w budynkach mieszkalnych. Ponadto wyszczególniono kategorie obiektów kwalifikowanych jako budowle w załączniku nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przykładami budowli wymienionymi w tym załączniku są m.in. obiekt kontenerowy trwale związany z gruntem, ogrodzenie, składowisko odpadów, parking znajdujący się poza budynkiem, plac postojowy, plac składowy, plac pod śmietnik, podjazd, zadaszenie, czy też przekrycie namiotowe, powłoka pneumatyczna, strzelnica, kiosk uliczny, pawilon sprzedaży ulicznej, pawilon wystawowy - trwale związane z gruntem. Jednocześnie ustawodawca wprowadził pojęcie trwałego związania z gruntem.

Przedmiot opodatkowania oraz podmioty zobowiązane do zapłaty podatku

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązkowi temu nie podlegają użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej (por. art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Podatnikami podatku od nieruchomości, na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy, są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,

2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

3) użytkownikami wieczystymi gruntów,

4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b) jest bez tytułu prawnego.

Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach (por. art. 3 ust. 4 ww. ustawy).

Obowiązki i terminy płatności podatku

Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (por. art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub ich części, wówczas obowiązek ten powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.

Zwracamy uwagę, że obowiązki w zakresie podatku od nieruchomości różnią się w odniesieniu do osób fizycznych i osób prawnych oraz pozostałych jednostek. Różnice te przedstawiono w tabeli.

Wybrane regulacje ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, dotyczące podatku od nieruchomości w zależności od formy prawnej jednostki
Osoby fizyczne Osoby prawne, jednostki organizacyjne i spółki nieposiadające osobowości prawnej
Podatnicy podatku od nieruchomości są obowiązani składać organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru
Informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania (por. art. 6 ust. 6 ww. ustawy) Deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, w terminie do dnia 31 stycznia, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku (por. art. 6 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy)
Podatek od nieruchomości na rok podatkowy ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego (por. art. 6 ust. 7 ww. ustawy) Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, należy odpowiednio skorygować deklaracje w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia (por. art. 6 ust. 9 pkt 2 ww. ustawy). Obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości wpłaca się (bez wezwania) na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia (por. art. 6 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy)
Osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne, jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę mieszkaniową (por. art. 6 ust. 11 ww. ustawy)
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty (por. art. 6 ust. 11a ww. ustawy)

Zwracamy uwagę, że na podstawie art. 6 ustawy zmieniającej wprowadzono możliwość wydłużenia terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości w 2025 r. do dnia 31 marca 2025 r. Regulacja ta dotyczy wyłącznie osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółek niemających osobowości prawnej, pod warunkiem:

1) złożenia do właściwego organu podatkowego w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r. pisemnego zawiadomienia o skorzystaniu z tego uprawnienia,

2) wpłacenia, bez wezwania organu podatkowego, na rachunek właściwej gminy miesięcznych rat podatku od nieruchomości:

a) za styczeń - w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,

b) za luty - w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,

c) za marzec - w terminie do dnia 15 marca 2025 r.

Wysokość rat za każdy z miesięcy powinna zostać skalkulowana w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.

Jeśli jednostka skorzystała z tego uprawnienia, to w przypadku gdy uiszczone raty okażą się niższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 r. za miesiące, za które zostały uiszczone, to brakująca kwota podatku pozostała do zapłaty podlega, bez wezwania organu podatkowego, wpłacie na rachunek właściwej gminy w terminie do dnia 31 marca 2025 r. Kwota wpłacona w tym terminie nie stanowi zaległości podatkowej w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa. Jeżeli uiszczone raty są wyższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 r. za miesiące, za które zostały uiszczone, to kwota powstałej różnicy nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, a do jej zaliczenia lub zwrotu stosuje się art. 76 tej ustawy. Co oznacza, że może być zaliczona na poczet zaległości podatkowych, przyszłych zobowiązań lub zwrócona podatnikowi.

2. Moment ujęcia podatku od nieruchomości w kosztach bilansowych

Zasadniczo, kwota podatku od nieruchomości naliczana jest za cały rok kalendarzowy, natomiast obowiązek jego opłacania m.in. w stosunku do osób prawnych, jednostek organizacyjnych i spółek niemających osobowości prawnej - następuje w miesięcznych ratach, w terminach do 15. każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.

Dla celów bilansowych podatek od nieruchomości zalicza się do kosztów podstawowej działalności operacyjnej jednostki (w zespole 4 i/lub 5). Ujmując ten podatek w księgach rachunkowych należy kierować się nadrzędnymi zasadami rachunkowości, w tym zasadą memoriału (por. art. 6 ust. 1 tej ustawy), zasadą współmierności przychodów i kosztów (por. art. 6 ust. 2 ww. ustawy) oraz zasadą istotności (por. art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Zasada memoriału wymaga ujęcia w księgach rachunkowych jednostki wszystkich osiągniętych, przypadających na jej rzecz przychodów i obciążających ją kosztów związanych z tymi przychodami dotyczących danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Dlatego podatek od nieruchomości za dany rok powinien obciążać koszty tego właśnie roku i nie ma znaczenia termin jego zapłaty. Z kolei dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów, do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego powinny zostać zaliczone koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres koszty, które jeszcze nie zostały poniesione. Należy zauważyć, że okresem sprawozdawczym może być miesiąc, kwartał, półrocze lub rok. W sytuacji gdy jednostka przyjęła, że jej rok obrotowy dzieli się na 12 okresów sprawozdawczych (tj. miesięcy), to w myśl zasady współmierności powinna wykazać kwotę podatku od nieruchomości w rozliczeniach międzyokresowych i odpisywać w koszty co miesiąc ustaloną proporcjonalnie kwotę. Zastosowanie znajdzie tu art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, według którego jednostka dokonuje czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.

Należy także pamiętać, że w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości jednostka może stosować uproszczenia. Istotnym jest jednak, aby te uproszczenia nie zniekształcały rzetelnego i jasnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki oraz jej wyniku finansowego (por. art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości).

Decyzję o sposobie ujęcia podatku od nieruchomości w księgach rachunkowych podejmuje kierownik jednostki uwzględniając poziom istotności, który powinien zostać określony w polityce rachunkowości jednostki. Jeżeli kwota podatku od nieruchomości znacząco wpływa na wynik finansowy bieżącego okresu (miesiąca), wskazane jest rozliczać ją poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (konto 64-0), odpisując w koszty - stosownie do upływu czasu - część dotyczącą danego okresu sprawozdawczego (miesiąca). Z kolei nieistotną kwotę podatku można odnieść w koszty jednorazowo (za cały rok) w pierwszym miesiącu roku.

Przypominamy, iż w ramach kont zespołu 4 podatek od nieruchomości ujmuje się na koncie 40-3 "Podatki i opłaty", natomiast przy ewidencji kosztów na kontach zespołu 5 - na koncie 55 "Koszty zarządu". Z kolei zobowiązanie z tytułu podatku od nieruchomości ujmuje się na koncie 22-3 "Pozostałe rozrachunki publicznoprawne".

3. Rozliczanie podatku przez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

W przypadku gdy kwota podatku od nieruchomości za cały rok jest dla jednostki istotna, ujmuje się ją w księgach rachunkowych za pomocą czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Sposób rozliczania w czasie podatku od nieruchomości zależy od przyjętego przez jednostkę układu ewidencji kosztów (tj. ewidencji kosztów tylko na kontach zespołu 4, na kontach zespołu 4 i 5 lub tylko na kontach zespołu 5).

Ewidencja podatku od nieruchomości poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów
Układ rodzajowy
(tylko konta zespołu 4)
Pełny rachunek kosztów
(konta zespołu 4 i 5)
Układ kalkulacyjny
(tylko konta zespołu 5)
1. PK - zarachowanie w koszty podatku od nieruchomości:
a) kwota podatku za cały rok:
- Wn konto 40-3,
- Ma konto 22-3,
b) zaliczenie kosztu do rozliczenia w czasie:
- Wn konto 64-0,
- Ma konto 49,
c) zarachowanie kosztu do okresu, którego dotyczy:
- Wn konto 49,
- Ma konto 64-0.
1. PK - zarachowanie w koszty podatku od nieruchomości:
a) kwota podatku za cały rok:
- Wn konto 40-3,
- Ma konto 22-3,
b) zaliczenie kosztu do rozliczenia w czasie:
- Wn konto 64-0,
- Ma konto 49,
c) zarachowanie kosztu do okresu, którego dotyczy:
- Wn konto 55,
- Ma konto 64-0.
1. PK - zarachowanie w koszty podatku od nieruchomości:
a) kwota podatku za cały rok do rozliczenia w czasie:
- Wn konto 64-0,
- Ma konto 22-3,
b) zarachowanie kosztu do okresu, którego dotyczy:
- Wn konto 55,
- Ma konto 64-0.

Rozliczanie w czasie podatku od nieruchomości za 2025 r., przy ewidencji kosztów na kontach zespołu 4 i 5, może przebiegać w sposób przedstawiony na przykładzie.

Przykład

I. Założenia:

  1. W styczniu 2025 r. spółka z o.o. złożyła deklarację na podatek od nieruchomości, którego roczna kwota wynosi: 32.400 zł.
  2. Zgodnie z polityką rachunkowości spółki, ewidencję kosztów prowadzi się na kontach zespołu 4 i 5, a podatek od nieruchomości rozlicza się za pośrednictwem konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
  3. Ratę podatku za styczeń 2025 r., w wysokości: 32.400 zł : 12 m-cy = 2.700 zł, opłacono przelewem na rachunek organu podatkowego.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - podatek od nieruchomości za 2025 r.:
   a) zaliczenie podatku w ciężar kosztów zespołu 4 32.400 zł 40-3 22-3
   b) przeniesienie kosztu do rozliczenia w czasie 32.400 zł 64-0 49
2. WB - zapłata podatku za styczeń 2025 r. 2.700 zł 22-3 13-0
3. PK - zarachowanie kosztu do okresu, którego dotyczy 2.700 zł 55 64-0

III. Księgowania:

Rozliczanie podatku przez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

W praktyce jednostki prowadzące ewidencję kosztów podstawowej działalności operacyjnej wyłącznie na kontach zespołu 4 lub jednocześnie na kontach zespołu 4 i 5 mogą zastosować także inny sposób rozliczania kosztów w czasie, który również uznawany jest za prawidłowy. Polega on na tym, że wydatki kwalifikujące się do rozliczenia w czasie na podstawie dowodów księgowych odnoszone są bezpośrednio na konto 64-0, zapisem po stronie Wn konta 64-0, w korespondencji ze stroną Ma konta zespołu 2, pomijając księgowanie na kontach układu rodzajowego i koncie 49. Dopiero w kolejnym etapie na konta zespołu 4 i 5 zarachowuje się odpowiednie części wydatków dotyczące poszczególnych okresów sprawozdawczych. Należy jednak pamiętać, iż w jednostkach sporządzających rachunek zysków i strat w wersji porównawczej i stosujących taki sposób ewidencji księgowej czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, salda konta 64-0 nie uwzględnia się przy ustalaniu zmiany stanu produktów.

4. Księgowanie raty podatku co miesiąc bezpośrednio na koncie kosztów

Kwotę podatku od nieruchomości płatnego w miesięcznych ratach można także zaliczać do kosztów sukcesywnie co miesiąc, bez wcześniejszego ujmowania na koncie 64-0, w sposób przedstawiony na przykładzie.

Przykład

I. Założenia:

  1. Spółka z o.o. w styczniu ustaliła kwotę podatku od nieruchomości za cały 2025 r. w wysokości: 12.000 zł oraz złożyła deklarację na podatek od nieruchomości.
  2. Zgodnie z polityką rachunkowości spółki, ewidencję kosztów podstawowej działalności operacyjnej prowadzi się tylko na kontach zespołu 4, a podatek od nieruchomości księguje się co miesiąc w 1/12 jego wartości bezpośrednio w ciężar konta 40-3 "Podatki i opłaty".
  3. Spółka dokonuje co miesiąc przelewu podatku na rachunek gminy w wysokości: 12.000 zł : 12 m-cy = 1.000 zł.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. WB - zapłata podatku od nieruchomości za styczeń 2025 r. 1.000 zł 22-3 13-0
2. PK - zarachowanie podatku od nieruchomości za styczeń 2025 r. 1.000 zł 40-3 22-3

III. Księgowania:

Księgowanie raty podatku co miesiąc bezpośrednio na koncie kosztów

Sposób ewidencji podatku od nieruchomości przedstawiony na powyższym przykładzie może również zastosować jednostka, która skorzystała z możliwości wydłużenia terminu na złożenie deklaracji za 2025 r. - do 31 marca 2025 r. W księgach rachunkowych marca, na podstawie danych z deklaracji, w której podano wysokość podatku za cały 2025 r., dokona odpowiedniej korekty zaksięgowanych wcześniej rat podatku za okres od stycznia do marca. Kolejne raty podatku, tj. od kwietnia do grudnia, w wysokości ustalonej w deklaracji, mogą być rozliczane miesięcznie, tak jak w przykładzie, lub np. za pomocą czynnych rozliczeń międzyokresowych - zależnie od przyjętych przez jednostkę w polityce rachunkowości założeń w tym zakresie.

5. Ujęcie kwoty podatku za cały rok jednorazowo na koncie kosztów

Jeśli kwota należnego podatku od nieruchomości za cały rok z punktu widzenia jednostki jest nieistotna, to znaczy, że nie wpłynie w negatywny (ujemny) sposób na przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wynik finansowy jednostki, to całą kwotę podatku można zaksięgować jednorazowo w ciężar kosztów w styczniu danego roku w sposób przedstawiony na przykładzie.

Przykład

I. Założenia:

  1. Spółka w styczniu 2025 r. ustaliła kwotę podatku od nieruchomości za cały 2025 r. w wysokości: 400 zł i złożyła deklarację w wymaganym terminie. W tym samym miesiącu wpłaciła całą kwotę podatku należnego za 2025 r. na rachunek gminy. W ocenie spółki jest to kwota nieistotna.
  2. Zgodnie z polityką rachunkowości spółki, ewidencję kosztów działalności operacyjnej prowadzi się tylko na kontach zespołu 5, a kwotę podatku od nieruchomości za cały rok odnosi się jednorazowo w ciężar kosztów na konto 55 "Koszty zarządu", jeżeli jest to kwota nieistotna.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - kwota podatku od nieruchomości za 2025 r. 400 zł 55 22-3
2. WB - zapłata podatku 400 zł 22-3 13-0

III. Księgowania:

Ujęcie kwoty podatku za cały rok jednorazowo na koncie kosztów

CZASOPISMA - artykuły powiązane tematycznie

Skutki bilansowe otrzymania decyzji organu podatkowego o umorzeniu raty podatku od nieruchomości

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 24 (624) z dnia 20.12.2024, strona 62

Opłaty z tytułu najmu, dzierżawy i leasingu w księgach rachunkowych według KSR nr 5

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (614) z dnia 20.07.2024, strona 44

Podatek od nieruchomości dokumentowany deklaracją - moment potrącenia na gruncie PIT i CIT

Przegląd Podatku Dochodowego nr 4 (628) z dnia 20.02.2025, strona 15

Ustalenie i ujęcie w księgach rachunkowych odpisu na ZFŚS w 2024 r.

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 6 (606) z dnia 20.03.2024, strona 35

Koszty na przełomie dwóch lat obrotowych

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 3 (627) z dnia 1.02.2025, strona 27

Rozliczenie kosztów szkolenia pracownika i otrzymanego na ten cel dofinansowania z urzędu pracy

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (628) z dnia 20.02.2025, strona 64

Koszty odnowienia podpisów elektronicznych dla osób uprawnionych do podpisywania dokumentów

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (614) z dnia 20.07.2024, strona 61

Zakup mieszkań od dewelopera z przeznaczeniem do sprzedaży bez dodatkowych nakładów inwestycyjnych

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 22 (622) z dnia 20.11.2024, strona 63

Estoński CIT - wydatki na ubezpieczenie samochodu używanego dla celów mieszanych

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 7 (607) z dnia 1.04.2024, strona 15

Zmiana zasad wyceny towarów - cena nabycia w miejsce ceny zakupu

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 33 (1220) z dnia 20.11.2024, strona 68
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.